מרכז הידע של תכנית שיבולים

מרכז הידע של תכנית שיבולים

אם את/ה חלק מצוות המכינה, ורוצה לקדם את ההשתתפות של חניכי שיבולים במכינה - הגעת למקום הנכון! פה תמצא/י את הידע והכלים שפיתחנו למטרה זו

מרכז הידע של תכנית שיבולים

אם את/ה חלק מצוות המכינה, ורוצה לקדם את ההשתתפות של חניכי שיבולים במכינה - הגעת למקום הנכון! פה תמצא/י את הידע והכלים שפיתחנו למטרה זו

אתגרי השילוב

צילום: צחי דבירה, מתוך אתר פיקיוויקי
צילום: צחי דבירה, מתוך אתר פיקיוויקי
שיתוף ב print
הדפסה
שיתוף ב whatsapp
שיתוף בוואצאפ
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
share
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

על אף החוק ותוכניות הפעולה שנקבעו בעקבותיו, ישנם עדיין אתגרים רבים שאנו עומדים בפניהם כדי לממש את תפיסת ההכללה:

  • דעות קדומות: כחברה אנו אוחזים בעמדות ובתפיסות מוטעות כלפי אנשים עם מוגבלות לגבי הצרכים, היכולות או הקשיים שלהם (לדוגמה: חוסר אמונה ביכולת לעצמאות, לזוגיות, לפרנסה).
  • תפיסה טיפולית או רחמנית במקום דרישה לפעולה: כחלק מתפיסות שגויות אלו אנו נוטים פעמים רבות לנקוט בגישה מתנשאת או "מרחמת", שבעצם יוצרת תקרת זכוכית ואינה מקדמת לטווח ארוך. זאת, לעומת ראייה ב"גובה העיניים", דרישה והנעה לפעולה ונשיאה בתוצאות של חיי היומיום.
  • חוסר היכרות עם האוכלוסייה, חוסר ידע תיאורטי סביב מאפייני הלקות ודרכי עבודה מותאמים לקידום הלוקים בה – אלו משמעותיים מאוד בעיקר לאנשי מקצוע הבאים בקשר עם אוכלוסיית ה-ASD. פעמים רבות, בעקבות חוסר היכרות וידע מתלווה פחד מאוכלוסייה זו, שאף הוא יוצר ניכור והדרה.
  • היעדר הזדמנויות, חוסר נגישות ואי-התאמה של המרחב הפיזי, למשל: היעדר מקומות להשתלבות חברתית, תעסוקתית, להיכרויות, קושי להגיע ממקום למקום עקב תלות אחרים, מקומות צפופים ורועשים.
  • פערים קוגניטיביים: קושי במציאת איזון בין ההתייחסות לגיל מנטלי אל מול הגיל הכרונולוגי של האדם עם מוגבלות, הן מבחינת יעדי השילוב והן מבחינת דרכי העבודה עמו.  
  • התבודדות כ"קהילה": אנשים רבים עם ASD מסתכלים על עצמם כקהילה ואינם חושבים כי עליהם לקבל את נורמות החברה ולסגל התנהגות אחרת. אנשים אלו מאמינים, כי על החברה לקבלם כפי שהם מבלי לנסות "לנרמל" אותם.
  • הכחשה בקבלת הזהות, לעומת המוגבלות כמגדירה את הזהות של האדם: אנשים רבים עם ASD אינם מודעים לאבחנה שלהם, לשונות שלהם ולמשמעויות אלה, או מודעים רק באופן חלקי (בייחוד אלה שהם בתפקוד גבוה). דבר זה יוצר פעמים רבות פער בין המצוי לרצוי ותפיסת יכולת או אי-יכולת מוטעית גם שלהם לגבי עצמם וגם של האנשים הקרובים להם.
  • מצב כלכלי: אנשים רבים עם ASD אינם עצמאיים מבחינה כלכלית ונתמכים בכספי הוריהם, או המדינה. בנוסף לכך, ישנו אחוז יחסית קטן של אנשים עובדים. כל אלו מקשים על היכולת לנהל אורח חיים "נורמטיבי" עצמאי ואיכותי בחברה הכללית.

כדי להביא להצלחת השילוב של אנשים עם ASD יש להתייחס לכל אחד מגורמים אלו ולקדם בהם שינוי.

כיצד יוצרים שילוב?

שינוי משמעותי ורחב בקידום אדם ושילובו בחברה תלוי באופן ישיר הן בסביבתו והן בו עצמו. ישנה חשיבות ליכולת של מעגל האנשים הסובב אותו לשתף פעולה, להתפתח ולרכוש כלים וגם לעבודה ישירה עם האדם.

שילוב הוא תהליך הדדי, שבו נלקחים בחשבון, מצד אחד, הצרכים האישיים, היכולות והקשיים של כל אדם ומצד אחר, היכולות, הצרכים, השונות והמציאות האפשרית בכל סביבה. האדם לומד להתנהל באופן שיקדם את השילוב שלו והסביבה לומדת לעשות את ההתאמות שלה לאדם, להבין באילו מקומות היא יכולה להתגמש ובאילו לא, מה נכון לשמר ומה נכון לשנות בהתנהלותה, כדי שלשני הצדדים התהליך יהיה מוצלח.

שילוב אנשים עם ASD ללא הכנה ותמיכה מתאימים עלול ליצור מצב שבו הם לא ייטמעו בחברה הרגילה, יתבלטו בשונותם ויהיו מבודדים. הצלחת השילוב כרוכה בהבנת המאפיינים המשותפים לאנשים עם ASD, יחד עם ההבנה, כי קיימת הטרוגניות בין אנשים הנמצאים על פני רצף, וכי פעמים רבות קיימים פערים בין ותוך אישיים בתחומים שונים. יש להתייחס לצרכים הייחודיים של כל אדם, בהתאם לניתוח קשייו ויכולותיו על ידי צוות אישי המלווה את שילובו, איסוף נתונים וניתוחם, התאמת תוכנית אישית וייחודית לאדם המשולב ולסביבתו. שימוש בגישות ובדרכי עבודה ייחודיים לאוכלוסייה זו עשויים לקדם משמעותית אנשים עם ASD ולגרום להם להצלחות בשטחי התפתחות שונים, להשגת אווירת שילוב חיובית ולקידום אישי.

שילוב מיטבי ומוצלח של אנשים עם ASD ייתכן רק על ידי בניית מערך מגויס ותומך סביבם. מערך זה מתבטא בשני מישורים, שעבודתם נעשית במקביל ובשיתוף פעולה:

  • מעגל האנשים הסובב את האדם עם המוגבלות: משפחה, חברים, מורים, מעסיקים, מפקדים, אנשים בקהילה.
  • צוות אישי: מנחה מקצועי ומתאמי שילוב (צוות המדריכים שפועל בסביבה המשלבת).

נושאים קשורים

שיתוף ב print
הדפסה
שיתוף ב whatsapp
שיתוף בוואצאפ
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
share
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

שותפים בתכנית

מה רצית לדעת?