מרכז הידע של תכנית שיבולים

אם את/ה חלק מצוות המכינה, ורוצה לקדם את ההשתתפות של חניכי שיבולים במכינה - הגעת למקום הנכון! פה תמצא/י את הידע והכלים שפיתחנו למטרה זו

יום 3: מחוף אמנון ועד חוף כינר

גשר אריק - שביל סובב כנרת
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

נקודת התחלה :מפרץ חוף אמנון.

נקודת סיום: חוף כינר.

אורך המסלול :כ-11 ק"מ.

נקודות פינוי מהמסלול: גשר אריק, יציאה מקוצרת דרך הזאכי/המג'רסה.

התאמות ללקויות

משתמשים בטרקר או בגילגולון: המסלול ברובו מתאים לנסיעת ג'יפים, אך גם דורש הליכה קצרה במים, העבירות תלויה בעונה, צריך לברר את מצב גובה המים.
לקויות ראייה: המסלול ברובו בתוואי נוח, יש הליכה במים.

תיאור המסלול

בחוף אמנון, השביל חוצה את החוף וממשיך מצידו השני, הדרך ברורה ומסודרת והנוף פתוח. אחרי כ-500 מ', ביציאה מהחוף, ישנה אפשרות לצאת שמאלה למעקף על מסלול לבן לגבעה סמוכה ולעין עייש. אלו הממשיכים על השביל יפנו ימינה ויקיפו את חורבת עייש. בסוף ההקפה הקצרה השביל חוזר לדרך רחבה ומסודרת מאוד, עוד כמה מאות מטרים מצד שמאל ישנה שוב דרך לבנה, המוליכה לתצפית על עין יצר ומשם צריך לשוב בחזרה לשביל.

ההמשך על השביל ברור. הדרך ברמת פיתוח טובה כחלק ממדיניות רשות הכנרת וזהו גם הקטע הראשון שהוכרז בשביל סובב כנרת. השביל מתעקל ימינה, מתרחק מהכביש ומתעקל שוב שמאלה. עוברים מחסום לרכבים, עוברים ליד גשר אריק המקורי והשביל מוליך אותנו אל הכביש.

בצד הצפון-מזרחי של גשר אריק יורדים לשטח לכיוון הכנרת. צועדים על סימון שבילים אדום (1568), לאחר כ-200 מ' פונים שמאלה לסימון שבילים ירוק וצועדים בדרך רחבה וברורה. הדרך צמודה לשמורת טבע "הבטחה", שמקיפה את שפכי הנחלים של הירדן והגולן לכנרת.

ממשיכים על הדרך הירוקה לכיוון מזרח, צועדים כשהשמורה מימין ושטחי חקלאות, בעיקר של מנגו משמאל. אחרי כמה מאות מטרים נצמדים ללגונה של אחד היובלים וממשיכים על הסימון הירוק בין השמורה לחקלאות.

בהמשך​ מגיעים לחורשת אקליפטוסים קטנה ובסופה פנייה חדה שמאלה. בגלל תנאי השטח ונסיעות הג'יפים הסימון לא תמיד ברור וכדאי להיות מרוכזים. אחרי הפנייה שמאלה ממשיכים צמוד לערוץ קצר, פונים בקצהו ימינה ממשיכים ישר עוד כ-300 מ'. פונים שמאלה ואנחנו שוב במגמה שבין השמורה לחקלאות על דרך ירוקה.

בהמשך הדרך שטחי החקלאות משמאל תוחמים בוגונוויליות, לאחר כמה עשרות מטרים מימין סבך קנים ומיד אחריו פניה ימינה וחצייה של ערוץ נחל זורם בגובה 30 ס"מ – הזאכי, שפך נחל משושים היורד ממרכז וממערב רמת הגולן. אחרי עוד 100 מ' חצייה נוספת, הפעם של נחל יהודייה המזרחי יותר (חציות הערוצים מחייבים הירטבות בגובה כפות הרגליים).

אחרי החצייה נפרדים מהסימון הירוק ופונים ימינה עם סימון של שביל סובב כנרת. שוב נוף פתוח, מנגו משמאל, קנים ואקליפטוסים מימין. כעת צועדים עם סימון שביל סובב כנרת בלבד, עוד כ-500 מ' השביל מתעקל שמאלה בחדות ובהמשך עיקול ימינה. כעת צועדים בדרך ברורה מאוד עם גדר התוחמת את החקלאות משמאל ואת השמורה מימין.
ממשיכים לצעוד בדרך מתפתלת וברורה, אך חשוב לשים לב, לאחר כקילומטר ישנה פנייה חדה ימינה לכיוון מטע תמרים. שוב פנייה חדה ימינה ועוברים מימין למטע ומשמאל לשמורה. השביל מתעקל סביב המטע וכעת המגמה מזרחה. המגמה ממשיכה וחשוב להיצמד לגבול השמורה כל הזמן.

בהמשך הדרך אקליפטוס ענק ובקצהו פנייה חדה ימינה והיצמדות לגדר. ממשיכים בין השמורה למטעים ובהמשך מגיעים לחורשת זיתים קטנה, שומעים מפה את פכפוך המים של המג'רסה, שפך הדליות. אפשר לחצות בתוך המים ואפשר על שורת סלעים מימין. אחרי החצייה ניתן לפנות שמאלה ולהמשיך עד מבואת המג'רסה, לשם קיצור המסלול.

להמשך המסלול:  פונים ימינה על פי הסימון והולכים צמוד למטע זיתים הנמצא משמאל. צועדים צמוד למטע זיתים ובהמשך סימון ברור ימינה לכיוון השמורה. עוברים מעבר בקר ונצמדים לצינור שאיבה, הולכים עם הצינור עוד 200 מ', עומדים מול מבנה, עוברים עוד שער בקר ומיד לאחריו סימון על עמוד חשמל יפנה שמאלה. כעת שוב צועדים בדרך פתוחה וברורה בגבול שמורת הטבע.

לאחר כ-500 מ' עוברים שוב מתקן שאיבה וממשיכים ישר. המגמה נמשכת אחרי מתקן השאיבה ולאחר כקילומטר ניתן לראות את מלון נופש כינר. נכנסים לבוסתן שפותח על ידי תלמידים מהאזור, בקצהו אנדרטת גוליבר וחוף כינר וזהו סיום המסלול.

מידע על חוף כינר

אם רוצים לישון בחוף דוגה יש לברר קודם לכן שהוא אינו תחת שיפוצים.

שביל סובב כנרת – תיאור כללי

שביל סובב כנרת הוא מסלול הליכה באורך של 65 ק"מ, המקיף את הכנרת כולה. חלקים רבים מהשביל מתאימים גם לרכיבת אופניים. השביל התחיל את דרכו כדי ליצור מסלול טיול אטרקטיבי ולמנוע את המצב המעוות שבו חופי הכנרת והשטחים הציבוריים סביב הכנרת סגורים בפני הציבור בגדרות ובמכשולים.

הערות כלליות לטיול זה

1. בפירוט הימים מופיעים המלצות בכל הנוגע לשימוש בטרקר או בגילגולון עבור חניכים המוגבלים בתנועה.  עם זאת, מומלץ לערוך הכנת מסלול בסמוך למועד היציאה לשטח, כדי לוודא שאין שינויים בלתי צפויים תלויי מזג אוויר או מפגעים אחרים שעלולים להגביל את המעבר במסלול.

2. הסימון במסלול זה לעיתים "נעלם", יש לעקוב אחר המפה ואחר סיפור הדרך לעיל.

3. הערה כללית לחניכים עם לקויות תקשורת ולקויות רגשיות: בעונות ובתקופות מסוימות חופי הכנרת עמוסים מאוד וההליכה בהם עלולה להוות חוויה לא נעימה ועמוסה מאוד. יש לבחור את תקופת הטיול כך שתמנע מצבים של חוסר שקט ומתח אצל חניכים אלה.

4. ההליכה באזור זה עלולה להיות חמה מאוד בעונות מסוימות. יש להיערך עם כמות מים מספקת ולערוך עצירות רבות בצל. במקרה של חניכים עם מורכבויות פיזיות ובריאותיות – יש לראות איך לקצר עבורם את המסלול ולפקוח עין בכל שלב בדרך.

5. המסלול משלב אפשרויות שונות של כניסה למים. במקרה של חניכים עם לקויות שמיעה יש לוודא שמכשיר השמיעה לא נרטב. כך גם לגבי חניכים עם כיסאות גלגלים ממונעים.

6. שביל סובב כנרת מלא ביציאות ובכניסות כך שניתן להחליט לקצר או להאריך את כל אחד מהימים בהתאם לצורכי החניכים וליכולותיהם.