מרכז הידע של תכנית שיבולים

מרכז הידע של תכנית שיבולים

אם את/ה חלק מצוות המכינה, ורוצה לקדם את ההשתתפות של חניכי שיבולים במכינה - הגעת למקום הנכון! פה תמצא/י את הידע והכלים שפיתחנו למטרה זו

מרכז הידע של תכנית שיבולים

אם את/ה חלק מצוות המכינה, ורוצה לקדם את ההשתתפות של חניכי שיבולים במכינה - הגעת למקום הנכון! פה תמצא/י את הידע והכלים שפיתחנו למטרה זו

יום 1: מחניון הר גמל לחניון לילה נחל ניצנה

מצפה רמון טיול נגיש
צילום: מתן אדיר אוזן מתוך אתר פיקיויקי
שיתוף ב print
הדפסה
שיתוף ב whatsapp
שיתוף בוואצאפ
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
share
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

נקודת התחלה: חניון הר גמל (מצפה רמון) או מרכז המבקרים ע"ש אילן רמון (מוסיף כ-1 ק"מ).

נקודת סיום: חניון לילה נחל ניצנה (חניון חדש).

אורך המסלול: 14.4 ק"מ.

התאמה ללקויות

משתמשים בטרקר או בגילגולון: המסלול עביר. השביל נוח ורחב, עובר בחלקו על יד מצוק המכתש, ניתן לבחור בנקודות הקיצור.

לקויות ראייה: התוואי נוח, יש לשים לב כשהולכים בקרבת המצוק ובקרבת בור חמת. כמו כן, מדובר בדרך ארוכה יחסית, יש לוודא שקצב ההליכה מאפשר הגעה לנקודת הלינה עוד בשעות האור. 

לקויות נפשיות ולקויות תקשורת: חלק מהמסלול הולך בקרבה לשפת המצוק. דבר זה עשוי לעורר חרדות, יש לעשות הכנה מקדימה במידת הצורך.
הערה כללית: יש לנקוט באמצעי זהירות בעת מעבר הכבישים ולערוך הכנה לכך לחניכים עם מוגבלויות.

נקודת יציאה מוקדמת: על כביש 171, ליד בור חמת, כ-12.5 ק"מ מתחילת המסלול. כמו כן, ניתן לקצר את יום ההליכה על ידי התחלתו ממצפה הכוכבים ולא ממרכז המבקרים במצפה רמון.

תיאור המסלול

יוצאים ממרכז המבקרים רמון על סימון שבילים ירוק וסימון של שביל ישראל לכיוון מערב והולכים על טיילת המכתש: ההליכה נוחה והנוף של המכתש לשמאלכם עוצר נשימה.
הסימון הירוק פונה שמאלה ודרומה ויורד אל תוך המכתש ואנחנו ממשיכים על סימון שבילים שחור מערבה.
מולנו הר גמל (נמצא כ-1+ ק"מ מתחילת המסלול), שקיבל את שמו בגלל צורתו המזכירה גמל רובץ, אפשר לעלות לתצפית.
מיד אחרי הר גמל מגיעים לפיצול דרכים, כאשר שביל ישראל ממשיך לכיוון דרום-מערב על שפת המכתש ואילו השביל המסומן שחור ממשיך לצפון-מערב לכיוון בית ספר שדה הר הנגב. השבילים חוזרים ונפגשים ממערב לבסיס הקשר שעל הגבעה, ממערב לבית ספר שדה הר הנגב. השביל השחור, שהופך לאדום ומקיף את בית ספר שדה מצפון הוא שביל נוח ומתאים לטרקר או גילגולון ולכן יש לבחור בו. אם אין שימוש בטרקר או בגילגולון מומלץ לבחור בשביל הדרומי אשר חוצה את בית ספר שדה ונמשך בקרבה למצוק.

אפשרות 1: עם השביל השחור מגיעים לגדר בית ספר שדה, עולים על סימון שבילים אדום לכיוון צפון (מתרחקים מהמכתש) והולכים במקביל אליו עד לכביש הגישה לבית ספר שדה. חוצים אותו וממשיכים ללכת על השלוחה לכיוון צפון-מערב עד שמגיעים לכביש נוסף וחוצים גם אותו. סימון השבילים מתחלף לסימון כחול והשביל חוזר לשפת המכתש.
אפשרות 2: ממשיכים עם שביל ישראל וסימון שבילים כחול. לאחר כ-200 מטר מפיצול השבילים עוזבים את הסימון הכחול, שיורד דרומה אל המכתש וממשיכים עם סימון שבילים אדום עד שנגיע אל השביל הכחול ממערב לבית ספר שדה וממשיכים אתו מערבה.
מגיעים לחורשת קק"ל לאחר כ-3 ק"מ מתחילת המסלול, שם יש גם ברז מים (אם בוחרים לקצר מעט את אורך המסלול ביום הראשון, ניתן להתחיל את ההליכה מחורשה זו). קיימת גישה לרכב מהכביש הפונה אל מצפה הכוכבים. 
השביל נוח ורחב בנקודה זו. הוא מתרחק משפת המכתש ואז חוזר אליו ומטפס לנקודת גובה של 924 מ' לתצפית היקפית על האזור (7.6 ק"מ מתחילת המסלול). מהתצפית ממשיך השביל על שפת המכתש, חוצה כעבור כקילומטר סימון שבילים אדום (הממשיך למעלה רמון) ונכנס לערוץ נחל חמת (10.6 ק"מ). הולכים בערוץ בקניון קטן ויפה. בערוץ נראה כמה אלות אטלנטיות עתיקות.
לאחר כ-2 ק"מ השביל נפגש עם כביש 171, בבור חמת. הבור נמצא ממש בצמוד לכביש והוא מוגבה כמעין תל קטן. זהו בור עתיק מימי בית ראשון. בשל הקרבה לכביש 171 נקודה זו יכולה לשמש להקפצה עבור חניכים שהליכה במשך יום שלם קשה מידי עבורם.
מכאן עולים על סימון השבילים החדש של סובב מכתש רמון – סימון שבילים סגול והולכים במקביל לכביש שמאלה ומערבה עד לעיקול. בנקודה זו יורד השביל צפונה בערוץ על סימון שבילים סגול ושחור לתוך נחל ניצנה (13.8 ק"מ) .הולכים כקילומטר עד לחניון לילה חדש – חניון ניצנה (14.4 ק"מ).
בחניון שלט חדש של הרשות על סובב מכתש רמון ותו לא.
אפשר להיכנס לחניון עם רכב מהכביש.

הערה כללית

1. טיול מעגלי, סובב מכתש רמון בחמישה ימי הליכה ארוכים, מאתגרים ומבודדים.

שביל סובב מכתש רמון הוא שביל חדש וייחודי המחבר מספר שבילים קיימים ביחד עם סימונים חדשים (בצבע לבן, סגול, לבן) לכדי מסלול באורך של כ-130 ק"מ, המקיף את מכתש רמון מכל כיווניו. המסלול מאפשר יציאה עם הכנה מינימלית ואינו דורש הטמנות של מים ומזון (אלא אם קיימת אפשרות כזו). בחלוקה נכונה של הימים, יכולים גם מטיילים שאינם "קרביים" לטייל במסלול זה. עם זאת, עדיין מדובר במסלול מאתגר מאוד. הסימונים לא תמיד טובים, על כן ההליכה במסלול מחייבת שימוש מתמיד במפה. כמו כן, בגלל קושי המסלול, יש לשקול האם/אילו ימים יתאימו עבור חניכים שונים.

2. בפירוט הימים מופיעות המלצות בכל הנוגע לשימוש בטרקר או גילגולון עבור חניכים המוגבלים בתנועה. מומלץ לערוך הכנת מסלול בסמוך למועד היציאה לשטח, כדי לוודא שאין שינויים בלתי צפויים תלויי מזג אוויר, או מפגעים אחרים שעלולים להגביל את המעבר במסלול.

3. יש לשים לב, כי היום השני מנחל ניצנה לבורות לוץ והיום הרביעי מהר עידו למפער פיטם אינם מומלצים לטרקר או גילגולון, מכיוון שהם עוברים באזורים קשים למעבר ואף מסוכנים.

4. חלק גדול ממסלול הטיול עובר על שבילי ג'יפים. יש להכין לכך חניכים עם מוגבלויות ולקחת בחשבון שחניכים עם לקויות שמיעה יזדקקו למלווה בקרבתם. כמו כן, במקרה של חניכים עם לקויות תקשורת או לקויות נפשיות – מומלץ ליידע בתחילת כל מקטע שבו קיים חשש לנסיעת רכב. כך גם לגבי חניכים עם לקויות ראייה.

נושאים קשורים

שיתוף ב print
הדפסה
שיתוף ב whatsapp
שיתוף בוואצאפ
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
share
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

שותפים בתכנית

מה רצית לדעת?