מרכז הידע של תכנית שיבולים

מרכז הידע של תכנית שיבולים

אם את/ה חלק מצוות המכינה, ורוצה לקדם את ההשתתפות של חניכי שיבולים במכינה - הגעת למקום הנכון! פה תמצא/י את הידע והכלים שפיתחנו למטרה זו

מרכז הידע של תכנית שיבולים

אם את/ה חלק מצוות המכינה, ורוצה לקדם את ההשתתפות של חניכי שיבולים במכינה - הגעת למקום הנכון! פה תמצא/י את הידע והכלים שפיתחנו למטרה זו

תכנון טיול באופן מותאם: נגישות המידע

56fe5e3f55856c342379a88fbb06fdaf_Generic (1)
שיתוף ב print
הדפסה
שיתוף ב whatsapp
שיתוף בוואצאפ
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
share
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
  1. הצגת המורכבות

חלק משמעותי בטיול נגיש בקבוצות משולבות הוא החשיפה של כלל חברי הקבוצה לאתגרים עמם יתמודדו במהלך הטיול. על כן, מעבר להיכרות עם המשמעות של לקויות שונות, יש להתייחס למשמעות של הלקות בעת היציאה לטיול. יש לעודד את החניך לשתף בחוויית הטיול עבורו (הן כהכנה לטיול והן במהלכו ובסופו) ולהתייחס לצרכים שלו אשר עשויים להשפיע על ההתנהלות הקבוצתית. יש לוודא כי שיחה זו אינה הופכת ל"הרצאה" של החניך עם הלקות, אלא לשיחה שבה חברי הקבוצה יוכלו להבין מה יידרש מהם במהלך הטיול ובמה מתאים לכל אחד מהם לסייע.

לאורך השנה, עם היכרות החניכים זה את זה ועם הניסיון ההולך ומצטבר של יציאה משותפת לטיולים, סביר להניח כי הדרישות מהם ישתנו, על כן יש להתייחס לתהליכיות המתקיימת במהלך השנה. לצד זאת, יש לכבד את הצורך בפרטיות אשר קיים אצל כל אחד מאתנו, לאפשר לאנשים לשתף בהתאם למידת הנוחות שלהם (לדוגמה, אנשים עם קשיים/הפרעות רגשיות פעמים רבות ירצו לשמור על פרטיותם ביחס לטיפול התרופתי).

כדי ליצור אפשרות של שיתוף מיטיב, במסגרת ההכנה לטיול יש לערוך שיחות פרטניות עם החניך עם הלקות ולחשוב ביחד במה הכרחי שישתף את הקבוצה ומה נתון לבחירתו ולתחושותיו האישיות בכל הנוגע לשיתוף או לאי-שיתוף.

  1. הכנה לטיול

ההכנה לטיול חייבת להיות מותאמת לצורכי הקבוצה, בכלל זה:

  • העברת החומרים הלימודיים (ראו דוגמאות למצגות מידע מותאמות להכנה לטיול בהמשך המדריך). 
  • שיחה משותפת להכנת הקבוצה לאתגרים הצפויים במהלך הטיול. במהלך השיחה, יש להדגיש, כי לכולנו קשיים שונים ביציאה אל הטבע ולא רק לאנשים עם צרכים מיוחדים. הבנת האתגרים הצפויים, שיחה על קשיים ודרכי פתרון יחזקו את החברים, יעניקו להם תחושת ביטחון ויפתחו שיח פתוח על אודות חוויות של בקשה ונתינה של עזרה לאחר.
  • העברת המידע במהלך הטיול כך שיתאים לכלל חברי הקבוצה: מידע על תכנים צריך להיות מועבר בצורה מונגשת ומפורטת (הסבר מפורט יופיע בהמשך, בהתייחסויות ללקויות ייחודיות).

לסיכום, הלקויות השונות עמן אנשים מתמודדים אינן הומוגניות ומצויות על טווח רחב. על כן חשוב לברר את מאפייניה הייחודיים של הלקות עמה האדם המסוים מתמודד. יתרה מכך, כשם שטווח הלקויות רחב, כך גם אופן ההתמודדות עם הלקות. כמובילי הטיול, עלינו לזכור כי האדם עם הלקות מכיר את עצמו ואת דרכי ההתמצאות וההתמודדות שלו. חשוב לשאול אותו ולהבין ממנו מהי מידת הביטחון שהוא חש בהגיעו למקומות חדשים, מה מגביר את תחושת הביטחון וההתמצאות שלו ומהן נקודות החוזק שלו. יש להבין מהחניך האם יצא בעבר לטיולים ומה היה אופיים (האם מורגל לטיולים מאתגרים בשטח, לדוגמה). אם החניך התנסה בעבר ביציאה לטיולים, יש לשאול אותו מהם האתגרים העומדים בפניו בטיול וכיצד נהג להתמודד עמם עד היום. מבחינה חברתית, חשוב לזכור, כי קבלת תמיכה ועזרה יכולות להיות חוויה מקרבת, אך גם לייצר חוויה רגשית מורכבת. יש להתייחס לחוויות אלו בהכנה לטיול, במהלכו ובסיכומו (הן בקבוצה והן באופן פרטני).

נושאים קשורים

שיתוף ב print
הדפסה
שיתוף ב whatsapp
שיתוף בוואצאפ
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
share
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

שותפים בתכנית

מה רצית לדעת?