איש צוות יקר,
לפניך קובץ ידע (מדריך), אשר פותח כדי לחזק את היכולת שלך ללוות חניך/כה עם עיוורון או לקות ראייה במסגרת המכינה הקדם-צבאית.
חשוב להדגיש מספר נקודות לגבי השימוש במידע:
• הידע המוצג במסמך זה הוא ידע כללי רחב ועקרונות אשר מהווים בסיס להבנת הלקות, ליכולת ללוות ולתמוך. עם זאת, יש לתת את הדעת להבדלים טבעיים בתפקוד ובמאפייני האישיות של כל אדם ואדם.
• אין ציפייה לביצוע אחד לאחד של הכתוב. יש לבסס את העבודה על העקרונות ועל המידע המוצג, אך לתת את הדעת למאפיינים הייחודיים של כל חניך, העדפה, ויכולות תפקוד.
• הכתוב אינו בא להחליף ליווי מקצועי, יש לקחת בחשבון מעגלי תמיכה נוספים ואנשי מקצוע, אשר מתוארים גם במדריך זה ולהיעזר בהם לפי הצורך.
• יש להיעזר במאגרי מידע נוספים על פי הצורך: אינטרנטיים וכתובים.
מעל הכול – שתפו את החניך בכל היבט של התאמת הסביבה והפעילות.
המידע שלפניכם מוצג בשלושה חלקים מרכזיים, אשר ערוכים על פי שלבי התהליך מול החניך:
שלב ראשון: למידה אודות העיוורון, לקות הראייה ומשמעותם בחיי החניך.
שלב שני: יישום בסביבת המכינה, תוך התייחסות לשלבי העבודה עם החניך משלב הקליטה, הליווי השוטף ובמרחבי הפעילות השונים.
שלב שלישי: מידע והכוונה לגורמים מרכזיים, העשויים להציע שירותים ופתרונות לחניך, במהלך שילובו במכינה או בעתיד.
טרום קליטה,
למידה והכנה
היכרות עם החניך, מגבלת ראייה ומשמעותה
יישום
בסביבת
המכינה
עקרונות בחיזוק התפקוד העצמאי של החניך
טכנולוגיה מסייעת וציוד עזר
הכנת מרחב הפעילות והקבוצה – דגשים לפעילות פנים וחוץ
גופים תומכים
ארגונים, תכניות ושרותים לחניך