הדגשים הבאים יסייעו לכם לזהות מצב שבו ייתכן כי למרואיין יש מוגבלות כלשהי, אולם הוא טרם חשף אותה מסיבות שונות. להלן כלים שיסייעו לכם לזהות מצב כזה.
- אם הצעיר בוגר מסגרת של חינוך מיוחד.
- אם הצעיר הגיע או הודיע מראש שיגיע לריאיון עם מלווה (הורה, בן משפחה או כל אדם אחר).
- אם תוך כדי השיחה מתגלה מידע על:
• מעברים רבים של מסגרות חינוך שלא קשורים למעבר מגורים.
• היעדרות ממושכת מהמסגרת החינוכית.
• אשפוזים ממושכים.
• אשפוזים פסיכיאטריים.
• נטילת טיפול תרופתי פסיכיאטרי (גם ריטלין).
• נטילת תרופות שינה/קשיי שינה. - התנהגויות בזמן הריאיון שיכולות להעיד על מוגבלות:
• טיקים לא רצוניים.
• קושי משמעותי ביצירת קשר עין.
• דיבור לא מאורגן או מונוטוני.
• שפה גבוהה ולא מקובלת או אוצר מילים מצומצם במיוחד.
• התנהגות לא מותאמת, לבוש לא מותאם.
• היעדר חוויות חיים נפוצות בשכבת הגיל.
• תלות קיצונית בהורים.
• קושי בלהיכנס לחדר הריאיון.
• חוסר סבלנות.
• מיומנויות שיחה לקויות (דיבור/הקשבה).
מה לעשות כשעולה חשד כזה?
- המשיכו את הריאיון כרגיל.
- התייחסו ברגישות ובעדינות אל ה"רמזים" או אל הדברים שעלו ושאלו שאלות כדי להבין יותר לעומק את הנקודה. ייתכן שהשאלה תפתח סיפור שלם הדורש התייחסות מיוחדת או "תחנה" בדרך בחייו של הצעיר.
- אם קיים שיתוף פעולה והמרואיין מספר על מוגבלותו, בדקו באילו תחומים הוא זקוק לתמיכה ו/או הנגשה ובאיזו עצימות.
- הציגו את תוכנית 'שיבולים' לצעיר. היעזרו ב"הנחיות להצגת התוכנית" והסבירו כי ישנו תהליך מותאם לקליטה במכינה לצעירים עם מוגבלות וכי קליטה במסגרת התוכנית תאפשר קבלת תמיכות והתאמות לפי הצורך.
בכל מקרה שבו אתם מזהים מאפיינים שעשויים להצביע על קיומה של מוגבלות, יש לפנות אל זאב סלע – מנהל תוכנית 'שיבולים' לשם בדיקת התאמת המועמד לתוכנית ולקבלת הדרכה, הנחיה וכלים להתאמות.
זאב סלע – 0524578999, zeev@mechinot.org.il