מרכז הידע של תכנית שיבולים

אם את/ה חלק מצוות המכינה, ורוצה לקדם את ההשתתפות של חניכי שיבולים במכינה - הגעת למקום הנכון! פה תמצא/י את הידע והכלים שפיתחנו למטרה זו

יום 6: מחניון נקרות ועד חניון בארות

פריחה ליד בורות לוץ. צילום: דרור פייטלסון מתוך אתר פיקיויקי
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

תחילת המסלול: חניון לילה נקרות.

סיום המסלול: חניון לילה בארות.

אורך המסלול: כ- 11.5 ק"מ.

התאמה ללקויות

משתמשים בטרקר או בגילגולון: המקטע הראשון בין חניון הלילה נקרות לציר הנפט, המסומן שחור, עובר בשביל ג'יפים רחב אך חולי. מציר הנפט, ההליכה בסימון סובב המכתש אינה מומלצת. ניתן לבחור באחת משתי האפשרויות האחרות, המופיעות בתיאור המסלול.

לקויות ראייה: מקטע הליכה על ובין בולדרים בפרסת נקרות. חשוב להכין מראש את המשתתפים בכך שישנו מקטע מאתגר להליכה, דורש תיאור מילולי של הצעדים הבאים ועזרה פיזית ברמת הצורך (יד/כתף/הכוונה פיזית היכן לשים את הרגליים).

תיאור המסלול

יוצאים מחניון לילה נחל נקרות מערבה, חזרה לכיוון הכביש, שם פונים ימינה ודרומה על סימון שבילים סגול והולכים במקביל לכביש בתוך נחל נקרות. כעבור כ-1.5 ק"מ השביל עובר במעביר מים גדול מתחת לכביש 40. סימון השבילים מתחלף לסימון אדום. ממשיכים עליו בהליכה בנחל נקרות הרחב מדרום להר מרפק.
ההליכה היא על כביש ג’יפים רחב אך חולי. כעבור כ-3 ק"מ נפגשים עם דרך ג’יפים נוספת ועם סימון שבילים שחור. זהו “ציר הנפט” עמו פונים שמאלה וצפונה. בזמן העלייה על ציר הנפט ישנן דרכי הליכה שונות אשר יובילו לחניון בארות. יש לשקול את הדרך המתאימה על פי יכולות החניכים.
אפשרות 1: המשך על תוואי שביל סובב מכתש: עולים ויורדים דרך מפער מרפק אל תוך המכתש. חוצים את נחל מרפק ומיד לאחר מכן פונים ימינה ומזרחה להר סהרונים על סימון שבילים ירוק ושביל ישראל.
הר סהרונים הוא חלק מהמצלעות הדרומיות של החלק המזרחי של המכתש. השביל נוח ומשמאלנו נשקף החלק המזרחי של המכתש (6 ק"מ). במזלג Y פונים ימינה, דרום-מזרח לסימון שבילים שחור. השביל יורד מהר סהרונים לנחל נקרות, שהפך מנחל רחב ורדוד, כמו שהכרנו אותו עד עכשיו, לקניון מתחתר ועמוק. השביל השחור מביא אותנו לתחתית הנחל, שם הוא נפגש עם סימון שבילים כחול.
פונים ימינה ודרומה וממשיכים על שביל ישראל אל תוך הפרסה המרשימה של נחל נקרות, שקיבלה את השם, "פרסת נקרות". קטע ההליכה הזה הוא הקטע המרשים ביותר של נחל נקרות. הנחל הופך לקניון צר ככל שאנחנו מתקדמים, ובקירותיו נקרות רבות שנתנו לנחל את שמו (9 ק"מ). בקצה קניון הגיר הצר ישנה מערה ונקודה טובה לעצירה. מיד לאחר הקניון הצר הנחל נפתח למפגש נחלים רחב.
בצומת Y פונים שמאלה, צפון-מערב לסימון שבילים ירוק. הסימון מתחלף לסימון אדום. השביל מתעקל מערבה ויורד לחאן סהרונים (11 ק"מ).
חאן סהרונים הוא אתר ארכיאולוגי ובו שרידי חאן נבטי, ששימש פונדק לילה לשיירות גמלים שנעו בדרך הבשמים. בסמוך לחאן סהרונים נמצא עין סהרונים. ממשיכים מערבה עם הסימון שבילים הכחול. השביל מתחבר לנחל רמון וכעבור כ-3 ק"מ מגיע לחאן בארות (14 ק"מ).

בחאן יש תחנת מידע, מים זורמים, שירותים, נקודת פינוי זבל וכן אוהלי אירוח בתשלום.

אפשרות 2: הליכה על ציר הנפט עד הגעה לדרך ג'יפים (אף היא מסומנת בסימון ירוק), הפונה ימינה, לכיוון צפון-מזרח. דרך זו היא דרך ג'יפים קשה לטיפוס, אך מקצרת את הדרך ומובילה לחיבור עם דרך ג'יפים אדומה ולמסלול הסגול.

אפשרות 3: המשך הליכה לאורך ציר הנפט עד לחניון בארות. הדרך אף היא קצרה יותר, אם כי גם פחות מעניינת.

אפשרויות לינה

חניון נחל בארות. קיימות במקום גם אפשרויות לינה בתשלום, לאלה הזקוקים ללינה נוחה יותר.

הערה כללית

1. טיול מעגלי, סובב מכתש רמון בחמישה ימי הליכה ארוכים, מאתגרים ומבודדים.

שביל סובב מכתש רמון הוא שביל חדש וייחודי המחבר מספר שבילים קיימים ביחד עם סימונים חדשים (בצבע לבן, סגול, לבן) לכדי מסלול באורך של כ-130 ק"מ, המקיף את מכתש רמון מכל כיווניו. המסלול מאפשר יציאה עם הכנה מינימלית ואינו דורש הטמנות של מים ומזון (אלא אם קיימת אפשרות כזו). בחלוקה נכונה של הימים, יכולים גם מטיילים שאינם "קרביים" לטייל במסלול זה. עם זאת, עדיין מדובר במסלול מאתגר מאוד. הסימונים לא תמיד טובים, על כן ההליכה במסלול מחייבת שימוש מתמיד במפה. כמו כן, בגלל קושי המסלול, יש לשקול האם/אילו ימים יתאימו עבור חניכים שונים.

2. בפירוט הימים מופיעות המלצות בכל הנוגע לשימוש בטרקר או גילגולון עבור חניכים המוגבלים בתנועה. מומלץ לערוך הכנת מסלול בסמוך למועד היציאה לשטח, כדי לוודא שאין שינויים בלתי צפויים תלויי מזג אוויר, או מפגעים אחרים שעלולים להגביל את המעבר במסלול.

3. יש לשים לב, כי היום השני מנחל ניצנה לבורות לוץ והיום הרביעי מהר עידו למפער פיטם אינם מומלצים לטרקר או גילגולון, מכיוון שהם עוברים באזורים קשים למעבר ואף מסוכנים.

4. חלק גדול ממסלול הטיול עובר על שבילי ג'יפים. יש להכין לכך חניכים עם מוגבלויות ולקחת בחשבון שחניכים עם לקויות שמיעה יזדקקו למלווה בקרבתם. כמו כן, במקרה של חניכים עם לקויות תקשורת או לקויות נפשיות – מומלץ ליידע בתחילת כל מקטע שבו קיים חשש לנסיעת רכב. כך גם לגבי חניכים עם לקויות ראייה.