מרכז הידע של תכנית שיבולים

מרכז הידע של תכנית שיבולים

אם את/ה חלק מצוות המכינה, ורוצה לקדם את ההשתתפות של חניכי שיבולים במכינה - הגעת למקום הנכון! פה תמצא/י את הידע והכלים שפיתחנו למטרה זו

מרכז הידע של תכנית שיבולים

אם את/ה חלק מצוות המכינה, ורוצה לקדם את ההשתתפות של חניכי שיבולים במכינה - הגעת למקום הנכון! פה תמצא/י את הידע והכלים שפיתחנו למטרה זו

יום 5: מחניון מפער פיטם ועד חניון נקרות

קיר האמוניטים צילום:גיא כהן מתוך אתר פיקיויקי
קיר האמוניטים צילום:גיא כהן מתוך אתר פיקיויקי
שיתוף ב print
הדפסה
שיתוף ב whatsapp
שיתוף בוואצאפ
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
share
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

תחילת המסלול: חניון לילה מפער פיטם.

סיום המסלול: חניון לילה נקרות.

התאמה ללקויות

משתמשים בטרקר או בגילגולון: המסלול הסגול (סובב מכתש רמון) עובר בתוואי קשה ומאתגר ואינו מומלץ. במקומו, ניתן לבחור באפשרות השנייה, המפורטת בסוף יום טיול זה, אשר עוברת רק בשבילי ג'יפים.

לקויות ראייה: יש לשקול יציאה של חניכים עם לקויות ראייה למסלול הרגיל, בשל התוואי המורכב.

לקויות נפשיות, לקויות תקשורת וסרבול פיזי: בשל הקרבה למצוק, במקטעים מסוימים, יש לחשוב האם המסלול מסוכן עבורם ולנקוט משנה זהירות בקטעי הליכה צרים ותלולים.

אורך המסלול: כ-14.5 ק"מ.

תיאור המסלול

יוצאים מחניון לילה מפער פיטם (אחרי שהשארנו הכול נקי ולא שכחנו כלום). הולכים על סימון שבילים סגול כ- 200 מ' עד למפגש עם סימון שבילים אדום. פונים שמאלה וצפונה על סימון שבילים אדום, אשר נמצא במקביל לסימון הסגול. הדרך היא דרך ג’יפים נוחה.
כעבור כ-1.5 ק"מ מגיעים למפער פיטם, אחד מהפתחים שנפערו במצלעות המכתש דרכם התנקז המכתש בעבר. מגיעים לצומת Y אדום-סגול ופונים ימינה ומזרחה לסימון שבילים סגול .במזרח ניתן לראות גבעה בודדת עם סיומת המזכירה פיטם של אתרוג, זהו הר פיטם.
השביל הסגול עולה במתינות ואז בתלילות עד לתצפית – נקודת גובה של 866 מ'. אל התצפית מוביל “שביל שקוף” (סימון שבילים חסר צבע). בשלב זה, עברנו 4.5 ק"מ מתחילת היום. התצפית מרשימה במיוחד על המכתש וסביבותיו. לרגלינו נוף עוצר נשימה של המכתש ובחזית העיר מצפה רמון, אותה עזבנו לפני יומיים. זהו גם מקום טוב לארוחת בוקר (אם כי יש רוח חזקה).
במזרח אפשר לראות כמה גבעות שטוחות של גיר וצור (שחור-לבן המזכיר שוקולד) וגם רמז לכביש 40.

יורדים מהתצפית בירידה תלולה מאוד עד למישור רחב. הולכים במישור מזרחה עד לגבעות הצור. השביל מטפס על אחת מהם בגבול שבין גבעות הצור (הסלע החום כהה) לבין הגיר (הסלע הלבן) עד שיא גובה ואז יורד במתינות אל מפער שן רמון. ממשיכים ללכת במישור ועוברים מדרום לשן רמון, עד שנפגשים עם סימון שבילים אדום ושביל ישראל. 

ממשיכים עם הסימון האדום על שביל נוח וכבוש היטב (שונה כל כך מהסימון הסגול הטרי), מדרום למצלעות המכתש עד לקיר האמוניטים (12 ק"מ) ועוד כ-100 מ' עד לכביש 40.
במפגש עם הכביש מתחלף הסימון לסימון שבילים שחור, שהולך במקביל לכביש דרומה באזור גבעות קטנות.
השביל מגיע אל חניון הלילה נקרות מערב (14 ק"מ).

החניון ממוקם ממש על נחל נקרות באזור מוגן מהרוח וקיימת גישה נוחה לכביש. על כן, זאת גם נקודה טובה לגיחה למצפה רמון לחידוש אספקת מזון, אם רוצים להמשיך את הטיול.

אפשרות נוספת: ללכת לאורך כלל היום במקום על שביל המכתש הסגול, על השביל הכחול, לאורך נחל נקרות. יש לקחת בחשבון, כי זו הליכה על שביל ג'יפים לאורך כל היום.

להליכה במסלול זה: בחניון הלילה מפער פיטם יוצאים על השביל הסגול עד לפגישה עם השביל האדום. בנקודת מפגש השבילים, במקום לפנות שמאלה ולעלות צפונה עם השביל הסגול והאדום, פונים ימינה על השביל האדום ויורדים לכיוון דרום. הולכים כקילומטר על שביל הרכב האדום עד לחיבור שבילים עם השביל הכחול, לאורך נחל נקרות. בנקודת המפגש בין השבילים הכחול והאדום פונים עם השביל הכחול שמאלה לכיוון צפון-מזרח. הולכים על השביל הכחול כ-12.5 ק"מ, עד ההגעה לחניון לילה נקרות. חניון זה הוא חניון מוסדר, יש בו ברז מים, אך אין מתקנים נוספים.

הערה כללית

1. טיול מעגלי, סובב מכתש רמון בחמישה ימי הליכה ארוכים, מאתגרים ומבודדים.

שביל סובב מכתש רמון הוא שביל חדש וייחודי המחבר מספר שבילים קיימים ביחד עם סימונים חדשים (בצבע לבן, סגול, לבן) לכדי מסלול באורך של כ-130 ק"מ, המקיף את מכתש רמון מכל כיווניו. המסלול מאפשר יציאה עם הכנה מינימלית ואינו דורש הטמנות של מים ומזון (אלא אם קיימת אפשרות כזו). בחלוקה נכונה של הימים, יכולים גם מטיילים שאינם "קרביים" לטייל במסלול זה. עם זאת, עדיין מדובר במסלול מאתגר מאוד. הסימונים לא תמיד טובים, על כן ההליכה במסלול מחייבת שימוש מתמיד במפה. כמו כן, בגלל קושי המסלול, יש לשקול האם/אילו ימים יתאימו עבור חניכים שונים.

2. בפירוט הימים מופיעות המלצות בכל הנוגע לשימוש בטרקר או גילגולון עבור חניכים המוגבלים בתנועה. מומלץ לערוך הכנת מסלול בסמוך למועד היציאה לשטח, כדי לוודא שאין שינויים בלתי צפויים תלויי מזג אוויר, או מפגעים אחרים שעלולים להגביל את המעבר במסלול.

3. יש לשים לב, כי היום השני מנחל ניצנה לבורות לוץ והיום הרביעי מהר עידו למפער פיטם אינם מומלצים לטרקר או גילגולון, מכיוון שהם עוברים באזורים קשים למעבר ואף מסוכנים.

4. חלק גדול ממסלול הטיול עובר על שבילי ג'יפים. יש להכין לכך חניכים עם מוגבלויות ולקחת בחשבון שחניכים עם לקויות שמיעה יזדקקו למלווה בקרבתם. כמו כן, במקרה של חניכים עם לקויות תקשורת או לקויות נפשיות – מומלץ ליידע בתחילת כל מקטע שבו קיים חשש לנסיעת רכב. כך גם לגבי חניכים עם לקויות ראייה.

נושאים קשורים

שיתוף ב print
הדפסה
שיתוף ב whatsapp
שיתוף בוואצאפ
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
share
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

שותפים בתכנית

מה רצית לדעת?