לאחר שהתכוננתם לפי האמור בחלק הראשון, חשוב בריאיון האישי לפעול לפי המפורט להלן.
קווים מנחים
- הציגו את עצמכם וספרו על עצמכם בקצרה. ספקו מידע שיסביר מה תפקידכם במכינה.
- הסבירו בקצרה כיצד יתקיים המפגש: משך הריאיון, מי הנוכחים, אם אתם נוהגים לכתוב בזמן הריאיון -ציינו זאת בתחילתו.
- התחילו עם שאלות סגורות והמשיכו עם שאלות פתוחות. לעיתים אנשים זקוקים לזמן לפני שהם בטוחים ונינוחים לספר על עצמם בהרחבה.
- שאלו בכל פעם רק שאלה אחת ואל תשתמשו בשאלות המורכבות מכמה שאלות.
- אפשרו למרואיין לשאול שאלות, דבר אשר עשוי להפחית חרדה ומאפשר שיח דיאלוגי ופחות חקירה או בדיקה.
- הימנעו משאילת שאלות לגבי מידע שכבר יש לכם אלא לצורך אישוש, הבהרות/העמקה או אם אינכם בטוחים לגבי המידע הקיים.
- אם המועמד הגיע עם מלווה, דברו אל המועמד. הוא המוקד ולא המלווה. אם המלווה הוא מאפשר/מתורגמן/מנגיש לשוני – פנו אליו רק אם תזדקקו לעזרה בשיחה.
- התחילו את השיחה באופן רגיל כמו עם כל מועמד אחר. המוגבלות היא רק חלק מהאדם ולכן אל תפתחו את השיחה בנושא זה. בהמשך השיחה, דברו גם על המוגבלות, בלי חשש אך ברגישות, כאשר הדגש הוא על ההתאמות וההנגשות שהצעיר זקוק להן. שאלו על מקומות מאתגרים אל מול מקומות שבהם הכוחות של הצעיר באים לידי ביטוי/חוזקות.
- במהלך הריאיון, היו רגועים ונינוחים, דברו באופן רגיל.
תשומת-לב מיוחדת נדרשת במקרים באים:
מוגבלות קוגניטיבית: דברו בשפה פשוטה, ללא משפטים מורכבים וללא מילים גבוהות, הימנעו משימוש במטאפורות ובדימויים, העבירו מסרים ברורים.
מוגבלות תקשורתית (הספקטרום האוטיסטי, SCD): השתדלו לשמור על קשר עין, דברו במשפטים מכווני מטרה, הימנעו משאלות המבררות לעומק מצב רגשי או שאלות המכוונות להבנה או לפרשנות של סיטואציות חברתיות.
10. גם אם תפעלו לפי כל ההמלצות במסמך זה, ייתכן שהצעיר עם המוגבלות יהיה בתחילת הריאיון לחוץ ויתקשה להביע עצמו. זכרו, עבור כל צעיר זהו מצב חדש, הם לא מכירים את המראיינים ומלווים בחששות ובהתרגשות. לכן, חשוב שתאפשרו מספיק זמן, נסו לרכך את המפגש ולאפשר לצעיר להביא עצמו בהמשך המפגש. במקרים מסוימים רצוי לחלק את המיון לשני מפגשים כדי לאפשר לצעיר להכיר את המקום ואת המראיין ולהגיע בפעם השנייה רגוע ומוכן יותר.
11. חשוב לעדכן את הצעיר עם המוגבלות בסוף יום המיון האם וכיצד יימשך התהליך. יש לחזור אל הצעיר עד שבוע מיום המיון עם החלטה על המשך התהליך או על הפסקתו.