מרכז הידע של תכנית שיבולים

מרכז הידע של תכנית שיבולים

אם את/ה חלק מצוות המכינה, ורוצה לקדם את ההשתתפות של חניכי שיבולים במכינה - הגעת למקום הנכון! פה תמצא/י את הידע והכלים שפיתחנו למטרה זו

מרכז הידע של תכנית שיבולים

אם את/ה חלק מצוות המכינה, ורוצה לקדם את ההשתתפות של חניכי שיבולים במכינה - הגעת למקום הנכון! פה תמצא/י את הידע והכלים שפיתחנו למטרה זו

פרק שני: מתחילים…

shibolim2
שיתוף ב print
הדפסה
שיתוף ב whatsapp
שיתוף בוואצאפ
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
share
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

מכינה קדם-צבאית היא חוויה מאתגרת ומשמעותית עבור חניכיה וצוות המדריכים, הטומנת בחובה התמודדות עם היבטים רוחניים, ערכיים, פיזיים, חברתיים וקוגניטיביים.

אחד האתגרים המשמעותיים אתו בחרתם להתמודד הוא הכלת חניכי תוכנית 'שיבולים' במהלך החיים של המכינה.

עבור כל אחד ואחת מהחניכים ומהחניכות, הימים שלקראת פתיחת השנה והימים הראשונים שלה מלווים בהתרגשות רבה, אשר מלווה באופן טבעי בחששות, בעיקר לגבי מציאת מקום בקרב חברי הקבוצה, היכרות עם סדר היום העמוס של המכינה, חיים מחוץ לבית ההורים, חיים בחדר עם שותפים, ועוד.

עבור חניכי תוכנית 'שיבולים', כל אלה מועצמים: חלקם לא עזבו מעולם את בית ההורים ליותר מלילה או שניים במסגרת טיול שנתי, חלקם מתקשים להתמודד עם מצבים חדשים ועלולים לפתח חרדה, עבור חלקם מיומנויות חברתיות בסיסיות אינן מובנות מאליהן, אחרים יתקשו בארגון המרחב הפיזי שלהם ללא ליווי חיצוני (אליו הם כה רגילים). לעיתים חניכים אלה יתקשו בוויסות רגשי ויגיבו באופן שנראה מהצד כלא מידתי. לעיתים תיווצר תחושה של 'מנת יתר' תחושתית וקושי להכיל את הריחות, הקולות והמראות החדשים. כך גם האינטנסיביות של החיים המשותפים, בנים ובנות ביחד, שעלולה לגרום להצפה. לעיתים ייווצרו קשיים בתקשורת, קשיים בזיהוי התחושות ובהתמודדות. עם זאת, חשוב לציין, כי אלה מיומנויות נרכשות ועל פי רוב החניכים יסתגלו למסגרת, ילמדו ויאמצו את ההתנהגות הנהוגה בה, אם יקבלו את התיווך הנכון.

כדי לסייע לכם ולחניכי התוכנית לבנות את החיים המשותפים באופן מיטבי, מומלץ להקפיד כבר בימים הראשונים על עקרונות בסיסיים אחדים (פירוט של עקרונות נוספים יובא בהמשך):

  • הסתכלו, התבוננו, הקשיבו. השתדלו ללמוד את צרכיו, רגשותיו, דרכי ההתמודדות והקשיים של הצעיר המשתלב.
  • שימו לב: מהם המצבים המפעילים אותו? מהם המצבים המרגיעים? מהם המצבים המגייסים אותו לשיתוף פעולה? מהם המצבים המובילים להימנעותו ולהסתגרותו?
  • גלו הבנה, סבלנות ורגישות, גם במצבים שבהם התגובות אינן מווסתות או אינן מידתיות. בדרך כלל תגובות כאלה נובעות מחוסר ידע ו/או מחוסר כלים להתמודדות.
  • דברו. חשוב לפתח ממש מההתחלה ערוצי תקשורת פתוחים, יחד עם הגדרת גבולות התקשורת המותאמת ולסייע בזיהוי ובהבנה של רגשות ושל סיטואציות חברתיות.
  • לימדו מהם ערוצי התמיכה הקיימים וכוונו את הצעיר להשתמש בהם.
  • נסו לראות איזה ערוצי תמיכה נוספים ניתן לפתח – אולי אחד מהחניכים מתחבר באופן מיוחד לאחד מחניכי התוכנית ויכול לנהל אתו שיחה קצרה מידי ערב.
  • במצבים שבהם אתם חשים בעלייה בחרדה של החניך עם המוגבלות, נסו לתמוך, לשקף את מה שאתם חשים ולהציע דרכי התמודדות שונות. לא כל מה שזמין וברור עבורכם ככלי התמודדות, זמין וברור לכל אחד אחר.
  • נסו לאסוף את 'המידע' שצברתם במהלך ההתבוננות בימים הראשונים ולהשתמש בו בהמשך, כדי להתאים את התוכנית לחניך המשולב.
  • שתפו את צוות המדריכים בנקודת המבט שלכם. לפעמים היא הרבה יותר משמעותית ובעלת ערך ממידע מוקדם שקיים.

נושאים קשורים

שיתוף ב print
הדפסה
שיתוף ב whatsapp
שיתוף בוואצאפ
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
share
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

שותפים בתכנית

מה רצית לדעת?