מרכז הידע של תכנית שיבולים

מרכז הידע של תכנית שיבולים

אם את/ה חלק מצוות המכינה, ורוצה לקדם את ההשתתפות של חניכי שיבולים במכינה - הגעת למקום הנכון! פה תמצא/י את הידע והכלים שפיתחנו למטרה זו

מרכז הידע של תכנית שיבולים

אם את/ה חלק מצוות המכינה, ורוצה לקדם את ההשתתפות של חניכי שיבולים במכינה - הגעת למקום הנכון! פה תמצא/י את הידע והכלים שפיתחנו למטרה זו

עקרונות כלליים להתנדבות והנחיות להתאמות

שיבולניק2
שיתוף ב print
הדפסה
שיתוף ב whatsapp
שיתוף בוואצאפ
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
share
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

שיתוף החניך
תהליך בחירת פעילות התואמת את העדפותיו, כישוריו ותחומי העניין של החניך.

ייצוג עצמי
ייצוג עצמי של החניך מול מוקד הפעילות, כולל הסבר על ההתאמות הנדרשות.

משמעות לעשייה
שיבוץ החניך בפעילות העונה על צורך אמיתי, ומתן משמעות לתפקיד – להסביר לחניך את הראייה הרחבה של הפעילות ואת ההשפעה המיידית והמצטברת של העשייה שלו במסגרת חיי המכינה וההכנה להשתתפות משמעותית בחברה.

מעגל ההתנדבות
הקפדה על:

  • הכנה של החניך והסביבה
  • ביצוע התאמות לפי המאפיינים הייחודיים של החניך
  • הכשרה לתפקיד
  • תיווך וליווי, מישוב והוקרה
  • סיום ופרידה

הנחיות להתאמות

כאשר מדברים על 'התאמות' הכוונה היא לתנאים, שינויים, תוספות, אביזרים או כלים אשר יאפשרו לחניכים עם מוגבלות להנות מהזדמנות שווה ולתפקד בצורה מיטבית. התאמה לחניך אחד עשויה לתת מענה גם לחניכים אחרים אשר עם מוגבלות שונה או ללא מוגבלות כלל.

מכלול ההתאמות הדרושות לכל חניך הן ייחודיות ותלויות במאפייניו. הדרך הטובה ביותר ללמידת התנאים בהם תפקודו של החניך/כה יהיה מיטבי, היא בשיתופו/ה בתהליך, בתיווך המדריך או הרכז לפי הצורך, ותוך התמקדות ביכולות ובמאפיינים האישיים.

העקרונות הבאים מתאימים להתאמות הן בפעילות קבוצתית, והן בפעילות אישית, כאשר עקרון מוביל הוא הנורמליזציה. אמת המידה לבחינת התנהגות רצויה היא על פי קריטריונים שחלים על כלל החניכים/ות. הציפיות מהחניכים/ות עם המוגבלות יהיו דומות לאלה ללא מוגבלות (מחויבות, עמידה בזמנים ויעדים וכדומה), אך נפעיל שיקול דעת והתאמות בנוגע לאופי התפקיד, היקפים וקצב העבודה. נשאף לביצוע ההתאמות במינימום שינויים ופגיעה ברווחת שאר החניכים/ות.

עקרונות להתאמות בתקשורת עם החניך

*בחירת התאמות בהתאם למאפיינים האישיים של החניך

  • פישוט לשוני– שימוש בשפה ברורה וחד משמעית, ללא מטאפורות או סלנג. יצירת משפטים קצרים תוך פירוט ההוראות בשלבים לפי הסדר.
  • תיווך– תרגום התקשורת המילולית והלא מילולית.
  • חזרתיות– חזרה על הוראה מספר פעמים ובמילים שונות.
  • המחשה– ריבוי השימוש בהדגמות, צילומים, התנסויות ועוד.
  • וידוא הבנה– שאילת שאלות פתוחות אשר יאפשרו לבחון שהמידע נקלט והובן.
  • שימוש בתקשורת תומכת וחלופית (תת"ח) לפי הצורך כגון: תרשימי זרימה, כתיבה, שפת הסימנים.
  • קביעת סימן מוסכם אותו י/תסמן החניך/ה, למקרים בהם קיים חוסר הבנה או עולה צורך בתיווך נוסף.

עקרונות להתאמת ההגעה לפעילות

  • הקניית מיומנות לניידות עצמאית במידה האפשרית, תוך התנסות בעליה  לאוטובוס, קריאת השילוט ברחוב, חציית כביש ועוד.
  • מתן עזרה תוך פיתוח יכולת הגעה עצמאית: שליחת תמונה ויזואלית של מקום המפגש, המתנת נציג בתחנת האוטובוס, עריכת סיור מקדים במוקד הפעילות, ציוות לחניך/ה נוסף/פת.

עקרונות להתאמת הסביבה בה מתקיימת הפעילות

  • בחירת חלל רגוע המכיל כמה שפחות גירויים עזים כגון: צבעים עזים, ריחות חזקים ורעש.
  • הפחתת הסחות דעת כגון: קבוצות נוספות במרחב, כביש בשדה הראייה, תנועה של אנשים, רעשי רקע כתוצאה מפעילות מקבילה או כתוצאה ממכשיר בחדר (מנורה מהבהבת ומזמזמת, ארון חשמל מרעיש וכו').
  • קיום הפעילות בחדרים או מרחבים מרווחים ומאווררים עד כמה שניתן, מוארים מספיק אך לא מסנוורים.
  • הנגשה פיסית של חלל הפעילות, המאפשרת רצף של נגישות החל מהגעה ועד לעזיבת המקום, וכוללת התייחסות לדרכי הגישה, לשילוט, למכשולים, לתאורה, לריהוט ועוד.

עקרונות להתאמת מהלך הפעילות

  • התאמת מסגרת הפעילות ליכולות: שעות פעילות מותאמות לערנות ולתרופות, קביעת התדירות על פי הנהוג במכינה תוך שימת לב למאפיינים אישיים יחודיים.
  • הטרמה הכנה ויידוע לקראת המצופה, ובמיוחד לקראת שינויים (פירוט בהמשך).
  • תיאום ציפיות והסברת הכללים והגבולות: כללי התנהגות מקובלים במקום, הנחיות בטיחות וכדומה.
  • עקביות ויציבות במסגרת הפעילות: מיקום, מבנה הפעילות והזמנים. שמירה על אחידות בדרישות ורצף של פעילות.
  • הדרגתיות– פעילות במעגלים מתרחבים, תוך הרחבת המעורבות והעמקת משמעות התפקיד  בפעילות.
  • רצוי להמעיט בליווי ככל הניתן, על מנת לאפשר פיתוח עצמאיות והעצמה.
  • שמירה על זמן פעילות מתאים לחניך תוך קביעת הפסקות במידת הצורך.

מצבים המצריכים תשומת לב יתרה

מצבים העשויים לערער את האיזון האישי ו/או הקבוצתי ולגרור תגובות קיצוניות, התנהגות תוקפנית או לא מותאמת או לחילופין קיפאון והסתגרות. כדאי להיערך מראש, עד כמה שניתן, לקראת מצבים אלה, בדגש על הטרמה עדכון ויידוע החניכים במקרים הבאים:

  • שינוי מסגרת הפעילות: המיקום, הזמן
  • שינוי במגוון האנושי: הרכב הקבוצה, המפעיל או איש הקשר במקום ההתנדבות, המוטבים
  • מעברים: בין שלבים שונים בפעילות, מקומות שונים (כולל פנים וחוץ מבנה(
  • התנהגות מוחצנת של המפעיל/ המוטבים במוקד הפעילות: הרמת קול, תגובה שלילית כלפי בקשה או רצון של החניך, אי שביעות רצון מתפקוד הפעיל.

נושאים קשורים

שיתוף ב print
הדפסה
שיתוף ב whatsapp
שיתוף בוואצאפ
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
share
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

שותפים בתכנית

מה רצית לדעת?