חיזוק התפקוד העצמאי של החניך ייעשה באמצעות העיקרון "סיוע מקדם עצמאות": גישה המאפשרת תפקוד העצמאי של האדם.
שילוב חניך עם עיוורון או עם לקות בראייה במכינה מצריך התייחסות פרטנית למגוון היבטים אישיים ואינו יכול להתבצע על פי מתכון מוכן מראש.
גישת הסיוע מקדם עצמאות מבוססת על ההבנה, כי יש לתת לחניך את הכלים והמיומנויות להתמודדות עצמאית, בשונה מהנטייה לבצע בעצמנו דברים עבורו, מה שאולי יספק פתרון נקודתי, אך לא יקדם את עצמאותו לאורך זמן. גישה זו היא "מצפן" בכל פעולה של ליווי החניך והיא מורכבת מארבעה עקרונות עבודה עיקריים ובעלי משמעות:
ובנוסף , מתוארים דגשים וקווים מנחים:
שימו לב:
העקרונות שלפניכם מוצגים באופן מופרד כדי להכירם בצורה מיטבית, אך בשטח חשוב לעשות בהם שימוש משולב ואחיד.
עקרונות בליווי החניך במכינה
1. עקרון הקביעות
אדם עם לקות ראייה מתקשה יותר מהרואה בהתמקמות במרחב
ובזיהוי חפצים במרחב. הדבר נכון הן לגבי חפצים גדולים
(לדוגמה: סידור הרהיטים בחדר) והן לגבי חפצים קטנים
(לדוגמה: סידור כליכתיבה על שולחן עבודה).
עבור כל אדם, סידור חפצים קבוע מסייע באיתור ובשימוש עצמאי.
עקרון הקביעות הוא קריטי ומתייחס לא רק לסביבה הפיזית, אלא גם לשיטת
הפעולה. כלומר, שמירה על סדר פעולות ועל מסלול התקדמות קבוע שיקל על החניך לצפות את הבאות.
תחומים להפעלת העיקרון | הרחבה ודוגמאות |
1. קביעות באופי הסימנים: מרקם, צורה וגודל | הקפדה על שימוש בקופסאות או בעזרי אחסון בעלי סימן או מבנה קבוע: קפה בכלי עגול, סוכר בכלי מרובע וכו'. |
2. קביעות במיקום בסביבה | מיקום הרהיטים והחפצים במקומות קבועים, סידורי שולחן וישיבה קבועים.מסדרונות ומעברים ללא מכשולים ופנויים להליכה בטוחה. |
3. קביעות בביצוע פעולות | ביצוע פעולות לפי שיטה מוכרת/נלמדת.הליכה לפי מסלול מוכר/נלמד. |
2. עקרון הניגודיות (Contrast)
כאשר אין ניגוד (contrast) מספק בין אובייקט לבין הרקע
שעליו הוא נמצא, קשה לאדם עם לקות ראייה לזהות את האובייקט.
ניגודיות צבע היא רק ביטוי אחד של עקרון הניגודיות
(ניגוד מסוג זה יתרום רק לאדם הרואה במידה כלשהי ואין לו משמעות לאדם עם עיוורון מלא). ניגודיות יכולה לקבל ביטויים נוספים, כמו גודל ומרקם, כמפורט בסעיף 'שימוש בחושים מפצים'. יישומי מרקם וגודל של עקרון הניגודיות יתרמו גם לבעל עיוורון מלא.
תחומים להפעלת העיקרון | הרחבה ודוגמאות |
1. ניגודיות (Contrast) צבעים | עיצוב הסביבה בצבעים ניגודיים, התאמת חומרים כתובים (מצגות, חומרי דפוס) – גודל, צבע, תחושה או בכתב ברייל על פי הצורך והיכולת. |
2. ניגודיות במרקם / בגודל | שימוש בחפצים ובסימנים בעלי מרקם וגודל שונה (ראו פירוט בסעיף 'שימוש בחושים מפצים') |
3. שימוש בחושים מפצים (שמיעה, מישוש)
אנשים עם מוגבלויות כמו עיוורון,
עושים שימוש לא פעם בחושים האחרים שלהם כדי לפצות על החסך החושי.
כדי לחזק יכולת זו אצל החניך,
יש לתת את הדעת לשני היבטים של הנושא: חוש השמיעה וחוש המישוש.
תחומים להפעלת העיקרון | הרחבה ודוגמאות |
1. חוש השמיעה: הקפדה על תיווך מידע בקול | כאשר קיים חומר נראה – כתוב או מוחשי – יש הנחה טבעית כי הנוכחים רואים את הדבר ואין צורך לתווך את המידע בקול רם. לדוגמה: כאשר חניך נכנס לחדר, אנו מניחים כי הוא יודע מי הנוכחים במקום. כאשר החניך לקוי ראייה, הנחה זו עשויה להיות מוטעית. בכיתת לימוד הנחה זו גם מנתבת את תהליך הלמידה. כאשר נעשה שימוש במצגות או בחומר כתוב, המורה/מדריך 'משלים' בדבריו את הכתוב ואין לו צורך לקרוא מילה במילה את הדברים המופיעים על השקף. התנהגות זו מתאימה לכיתה רואה, אך חניך עם עיוורון או עם לקות בראייה יחמיץ באופן זה חלק גדול מהתוכן. |
2. חוש המישוש: יישום עקרון הניגודיות בממדים שאינם צבע (גודל ומרקם) | כפי שהוזכר, ניגודיות בצבע תורמת לאדם עם שרידי ראייה ואין לה משמעות לאדם עם עיוורון מלא. ניתן ליישם עיקרון זה באופנים נוספים, כמו גודל ומרקם. יישומים כאלה יתרמו גם לאדם עם עיוורון מלא. |
4. תקשורת מותאמת
תקשורת נכונה עם חניך עם לקות ראייה, או שאינו רואה כלל, היא תנאי קריטי להשתלבות החניך ולקידום עצמאותו. תקשורת נכונה כוללת רכיבים מילוליים ובלתי מילוליים:
עשה ואל תעשה
עשה | אל תעשה | |
---|---|---|
תקשורת מילולית ואינטראקציה אישית | דבר בקול טבעי (אל תצעק!) הנטייה להגביר את הקול איננה נחוצה כלל. השתמש בהוראות ובהגדרות מדויקות (כיוון: ימינה/שמאלה, הערכת מרחק וכדומה). הצג את עצמך במקום לתת לחניך לנחש מי אתה. עמוד בצד שבו האדם יכול לראות אותך במינימום מאמץ. בפנייתך לאדם עם לקות ראייה אשר נמצא בקבוצה הסב את תשומת ליבו על ידי ציון שמו. דבר אל האדם ישירות ולא אליו דרך המלווה. | אל תחשוש משימוש במילים יומיומיות, כמו "תראה", "תסתכל" – אלה ביטויי לשון מקובלים. הימנע ממילים כלליות שאין להן משמעות לאדם שאינו רואה ("שם", "את זה"). אל תשאיר אדם עם עיוורון לדבר אל עצמו, אם אתה מתרחק ממנו – תיידע אותו. |
תיווך הסביבה | צור תמונת מרחב/מפה מנטלית: מה מבנה החדר? מי הנוכחים? היכן מונח כל חומר/מכשול? ספק לאדם פרטים על מקור רעשים סביבתיים. |
ניידות: היכולת לנוע ממקום למקום
תחום הניידות הוא אחד המרכזיים בתפקודו העצמאי של כל אדם ושל אדם עם מגבלת ראייה בפרט. כדי לנוע בצורה בטוחה יש להכיר את הסביבה הפיזית (התמצאות), לשלוט בטכנולוגיה מסייעת, כמו מקל נחייה למי שנדרש לכך ולשלוט בטכניקות הגנה.
עשה | אל תעשה |
---|---|
אם רצונך לסייע לאדם – שאל אותו תחילה אם הוא זקוק לעזרה. ליווי אדם עם עיוורון: הצע לחניך לאחוז בך (ראה תמונות מצורפות). התאם את קצב הליכתך לקצב ההליכה של החניך. ליווי אדם עם עיוורון או לקות ראייה: מכשול בדרך: יידע את החניך על הגעה למכשול. שים לב גם למכשולי גובה (ענפים, מדפים וכדומה). יידע את האדם לגבי ירידה/עלייה, בהגיעך למדרגות עצור ועדכן. | לעולם אל תמשוך במקל הנחייה של אדם עם עיוורון. הובלה נכונה מתבצעת באמצעות מגע והכוונה, לא על ידי משיכה במקל. הימנע ככל הניתן מהנחת מכשולים (כמו הזזת כיסא). אל תשאיר אדם במרחב לא מוכר ללא אחיזה במשהו. |