דגשים ועקרונות בהדרכת חניכים עם מוגבלות בראייה
- הקפידו ככל האפשר לשמור על חדר פעילות קבוע ועל מיקום קבוע של הריהוט בחדר.
- יש להבטיח שמקומות הפעילות יהיו נקיים מחפצים חדים או מחפצים שניתן להיתקל בהם.
- יש לזהות מקומות מסוכנים (כמו מדרגות, רצפות חלקות, דלתות פתוחות למחצה) ולסמן אותם בסימנים הניתנים לזיהוי על ידי החניך עם ליקוי הראייה, כגון צבעי כתום וצהוב.
- מומלץ להשתמש בשטיחים או במזרנים מרופדים (נשענים על הקיר) לתיחום גבולות אזורי פעילות שבהם יש תנועה רבה אשר עשויה להיות מכשול עבור הצעיר. חשוב לשמור על סימן אחיד ולא משתנה מפעילות לפעילות.
- יש לפעול באזורים מוארים היטב.
- מומלץ להרבות בהסברים מילוליים להוראות, כולל חלופות להדגמה לדוגמה: לתת לחניך למשש את החבל כאשר המדריך מציג את החבל לקבוצה.
- יש לאפשר לחניך עם ליקוי ראייה היכרות עם מקום הפעילות וגבולותיה לפני הפעילות (בעיקר כשמדובר במקום חדש).
- יש להיעזר בהנחיה ידנית, החזקה בכף יד, בכתף או במותניים בהתאם לצורך. תוך כדי הנחיה יש להקפיד על כבוד החניך ולא לאלץ אותו לאחיזה מיותרת.
- אם המדריך משתמש במידע כתוב, יש לכתוב בגדול ובאופן שהניגוד יהיה בולט (שחור על לבן או צהוב, קו עבה).
- לפני מסירת כדור או ציוד אחר יש להתריע על כך בקול.