לקות רב-מימדית
הלקות מאפיינת חניכים בעלי אינטליגנציה גבולית עם קשיים נלווים בתחומים שונים. קשיים אפשריים:
- לקות בקשב או בריכוז (יכולה להתבטא בחוסר ריכוז ובהתנתקויות או בהתנהגות היפראקטיבית).
- לקות בתחום השפתי.
- לקות בתפיסה חזותית או בתפיסה שמיעתית.
- קושי בהתמצאות במרחב ובזמן.
- לקות בזיכרון לטווח קצר או ארוך.
- קושי בארגון זמן.
- היעדר אסטרטגיות למידה.
- אימפולסיביות, אי-שקט.
- קשיי ארגון ותכנון.
עקב כישלונות חוזרים ותחושת חוסר אונים עלולים להופיע גם קשיים רגשיים, דימוי עצמי נמוך וחרדות.
לחניכים עם לקות למידה רב-בעייתית יש קושי ביצירת קשרים חברתיים והם חווים לרוב בדידות ודחייה חברתית.
דגשים ועקרונות בעבודה עם חניכים עם לקות למידה רב-בעייתית
- הקפידו ככל האפשר לשמור על שגרה קבועה: מקום פעילות קבוע, שעות קבועות, מבנה פעילות קבוע.
- מומלץ לקבוע סימן מוסכם בין החניך למדריך, שיסומן כאשר החניך מרגיש שהוא צריך תיווך נוסף או שאינו מבין.
- מומלץ לקיים את הפעילות בחדר עם כמה שפחות גירויים (על הקירות, על התקרה, על הרצפה, בריהוט וכו').
- לקראת פעילות שוברת שגרה יש לשבת עם החניך באופן מסודר ושקט ולהכין אותו לפעילות – מרגע היציאה מהמכינה ועד לחזרה (למשל: מה צריך להביא, איך מגיעים, מהלך הפעילות עצמה, מקומות עצירה לשירותים).
- כאשר מטילים על החניכים משימות, מומלץ לחלקן לשלבים ולהסביר אותן בצורה פשוטה, ישירה וברורה.
- במהלך ההסברים יש להשתמש ככל הניתן בהמחשות (למשל תמונות) כאמצעי עזר.
- מומלץ לחזור כמה פעמים ובמילים שונות על עיקרי הדברים.
- קטע קריאה – עדיף שיוקרא בקול ברור על ידי אחד המדריכים.
- לפני מתן הוראה מומלץ לפנות לחניך בשמו ולומר באופן ברור אם אתה עומד לשאול אותו שאלה, להציע לו משימה או לבקש בקשה.
- במהלך הפעולה מומלץ לשלב משימות פשוטות בזוגות או בשלשות. שיטה זו עדיפה על פני משחק עם משתתפים רבים.