מרכז הידע של תכנית שיבולים

מרכז הידע של תכנית שיבולים

אם את/ה חלק מצוות המכינה, ורוצה לקדם את ההשתתפות של חניכי שיבולים במכינה - הגעת למקום הנכון! פה תמצא/י את הידע והכלים שפיתחנו למטרה זו

מרכז הידע של תכנית שיבולים

אם את/ה חלק מצוות המכינה, ורוצה לקדם את ההשתתפות של חניכי שיבולים במכינה - הגעת למקום הנכון! פה תמצא/י את הידע והכלים שפיתחנו למטרה זו

לקות רב-מימדית ולקות למידה רב-בעייתית

מועצת המכינות
שיתוף ב print
הדפסה
שיתוף ב whatsapp
שיתוף בוואצאפ
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
share
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

לקות רב-מימדית

הלקות מאפיינת חניכים בעלי אינטליגנציה גבולית עם קשיים נלווים בתחומים שונים. קשיים אפשריים:

  • לקות בקשב או בריכוז (יכולה להתבטא בחוסר ריכוז ובהתנתקויות או בהתנהגות היפראקטיבית).
  • לקות בתחום השפתי.
  • לקות בתפיסה חזותית או בתפיסה שמיעתית.
  • קושי בהתמצאות במרחב ובזמן.
  • לקות בזיכרון לטווח קצר או ארוך.
  • קושי בארגון זמן.
  • היעדר אסטרטגיות למידה.
  • אימפולסיביות, אי-שקט.
  • קשיי ארגון ותכנון.

עקב כישלונות חוזרים ותחושת חוסר אונים עלולים להופיע גם קשיים רגשיים, דימוי עצמי נמוך וחרדות.
לחניכים עם לקות למידה רב-בעייתית יש קושי ביצירת קשרים חברתיים והם חווים לרוב בדידות ודחייה חברתית.

דגשים ועקרונות בעבודה עם חניכים עם לקות למידה רב-בעייתית

  • הקפידו ככל האפשר לשמור על שגרה קבועה: מקום פעילות קבוע, שעות קבועות, מבנה פעילות קבוע.
  • מומלץ לקבוע סימן מוסכם בין החניך למדריך, שיסומן כאשר החניך מרגיש שהוא צריך תיווך נוסף או שאינו מבין.
  • מומלץ לקיים את הפעילות בחדר עם כמה שפחות גירויים (על הקירות, על התקרה, על הרצפה, בריהוט וכו').
  • לקראת פעילות שוברת שגרה יש לשבת עם החניך באופן מסודר ושקט ולהכין אותו לפעילות – מרגע היציאה מהמכינה ועד לחזרה (למשל: מה צריך להביא, איך מגיעים, מהלך הפעילות עצמה, מקומות עצירה לשירותים).
  • כאשר מטילים על החניכים משימות, מומלץ לחלקן לשלבים ולהסביר אותן בצורה פשוטה, ישירה וברורה.
  • במהלך ההסברים יש להשתמש ככל הניתן בהמחשות (למשל תמונות) כאמצעי עזר.
  • מומלץ לחזור כמה פעמים ובמילים שונות על עיקרי הדברים.
  • קטע קריאה – עדיף שיוקרא בקול ברור על ידי אחד המדריכים.
  • לפני מתן הוראה מומלץ לפנות לחניך בשמו ולומר באופן ברור אם אתה עומד לשאול אותו שאלה, להציע לו משימה או לבקש בקשה.
  • במהלך הפעולה מומלץ לשלב משימות פשוטות בזוגות או בשלשות. שיטה זו עדיפה על פני משחק עם משתתפים רבים.

נושאים קשורים

שיתוף ב print
הדפסה
שיתוף ב whatsapp
שיתוף בוואצאפ
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
share
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

שותפים בתכנית

מה רצית לדעת?