מתן שירותים רבים מותנה בבקשת האדם עם המוגבלות, ובייחוד במקרה של מוגבלות בשמיעה, שאינה מגבלה נראית לעין. לשם כך, אדם עם ירידה בשמיעה חייב להיות בעל יכולת לייצוג עצמי. ייצוג עצמי זו הפעולה שבה אדם מדבר בעד עצמו, מייצג את האינטרסים האישיים שלו, מגן על זכויותיו ומבטיח שיסופקו לו השירותים המתאימים.
מיומנויות לייצוג עצמי
- ידע על זכויות ומשאבים בסביבה.
- ידע אישי על ההתאמות להן האדם זקוק.
- ידע על תחומי החוזק והקושי של האדם.
- מוטיבציה: מאחר שירידה בשמיעה היא מגבלה לא נראית, נדרשת חשיפה אישית.
- יכולת לתקשורת אסרטיבית – הזכות לשמוע ולקחת חלק בשיחה.
מיומנויות של בניית היגדים לתקשורת אסרטיבית
- היגד חיובי שבו האדם מביע רצון לשיתוף פעולה ולהצלחת הסיטואציה.
- תיאור הקושי.
- הצעה קונקרטית לפתרון.
- התאמות השיח כסנגור עצמי: ליידע את השותף לשיח לקושי ולבקש הבהרות, חזרות, ניסוחים מחדש והוספת מידע.