השינוי החשוב ביותר בהגדרה החדשה של ה-ASD היה הדגש על כך, שההבדל הוא לא במאפיינים, אלא במידת החומרה וההשפעה שלהם על התפקוד. משום כך, נוצרו רמות תפקוד שונות, הדורשות רמת תמיכה שונה שהאדם זקוק לה:
דרגה 3: נדרשת תמיכה משמעותית מאוד. אדם זה יצטרך ליווי ותמיכה רבים מהסביבה כדי להצליח להתנהל ולתפקד בחיי היומיום.
מאפיינים וחומרתם: קושי במיומנויות מגוונות, למשל: אדם שאינו מדבר, לא מודע לסכנות, יכול לפגוע בעצמו ובאחרים, ללא כישורי חיים בסיסיים, כמו לדעת להתלבש, גמילה, ועוד, מתקשה עם שינויים, הרבה גרייה וטקסים, דברים חייבים להיות מסודרים בדרך מסוימת ואם לא כך אז נראה התפרצות, ועוד.
דרגה 2: נדרשת תמיכה משמעותית (אנשים שנמצאים מבחינת רמת תמיכה בין דרגה 3 ל-1).
דרגה 1: נדרשת תמיכה. האדם יצטרך ליווי גמיש, מבחינת תדירות ומידת ההתערבות, אשר יתאים את עצמו למצבים ולתקופות שונות בחייו.
מאפיינים וחומרתם: למשל יכולת דיבור מעולה ומנת משכל גבוהה, אבל מתקשה בהבנת ניואנסים של מצבים חברתיים, לא מצליח לפתח קשרים חברתיים לאורך זמן, תחומי עניין מצומצמים, מתקשה במילוי ניירת, ועוד.
בפועל, המונח הרווח לתיאור מצבם של אנשים על הרצף הוא לפי 'תפקוד', למשל:
דרגה 3: תפקוד נמוך.
דרגה 2: תפקוד בינוני.
דרגה 1: תפקוד גבוה.
אלו אינם מונחים רפואיים-פסיכיאטריים, על אף שגם אנשי מקצוע רבים עושים שימוש נרחב במונחים של אוטיזם בתפקוד גבוה, תפקוד נמוך וכדומה. שפה יומיומית זו משמשת להבחין בין אלו המסוגלים לתפקד בצורה טובה יותר מבחינת כישורי חיים, חברה, שפה וזקוקים לתמיכה מועטה לעומת אלו הזקוקים לתמיכה רבה יותר.
חשוב לציין, כי חומרת המאפיינים של כל אדם ורמת התמיכה שהוא זקוק לה יכולה להשתנות לאורך זמן ותלויה בהקשר שבו הוא נמצא (למשל: קיימת יכולת לנסיעה באוטובוס בקו קבוע, אבל ברגע שיש צורך לשנות לקו אחר, האדם יתקשה בכך).
- בית
- אודות התכנית
- חדשות ועדכונים
- תדריכים
- מיון וקליטה במכינות
- התחום החברתי
- מבוא: רקע ורציונל
- פרק ראשון: זכויות של אנשים עם מוגבלות בהתייחס לתחום החברתי והמיני
- פרק שני: מתחילים…
- פרק שלישי: מאפיינים בהתפתחות החברתית והמינית של צעירים עם מוגבלות
- פרק רביעי: תקשורת חברתית במרחב וירטואלי
- פרק חמישי: גורמי סיכון לפגיעות באנשים עם מוגבלות
- פרק שישי: מסיכון לסיכוי – איתור והתמודדות עם מצבי סיכון
- פרק שביעי: עקרונות התערבות כלליים בעבודה עם חניכי תוכנית 'שיבולים'
- טיול נגיש
- מבוא - מהו טיול נגיש
- פרק ראשון: תכנון הטיול
- פרק שני - הנגשת הטיול בהתאמה לסוג הלקות
- כלים - הכנה לטיול
- מסלולי טיול
- ממושב ספיר לנחל ברק
- מנתיב הל"ה לבית גוברין
- מסלול ים אל ים
- מקיבוץ דן לנחל דישון
- סובב מכתש רמון
- שביל הגולן
- יום 1: מאתר החרמון ועד יער אודם.
- יום 2: מתל קצעה לבאב אל הווא
- יום 3: מבאב אל הווא לחניון עין זיוון
- יום 4: מחניון עין זיוון לקיבוץ אלוני הבשן
- יום 5: מאלוני הבשן לחרבת פרג'
- יום 6: מחרבת פרג' לחניון דליות
- יום 7: מחניון נחל דליות לאום אל קנטיר
- יום 8: מאום אל קנטיר לחורשת גבעת יואב
- יום 9: מחורשת גבעת יואב ועד למבוא חמה
- שביל סובב כנרת
- שביל רמות מנשה
- לקויות ראייה
- הרצף האוטיסטי
- כבדות שמיעה
- שינוי עמדות
- התנדבות בקהילה
- יצירת קשר
- English
- להרשמה לתכנית
דף הבית » הרצף האוטיסטי » פרק שני: מדע מול אגדה » המעבר להגדרה רב מימדית
המעבר להגדרה רב מימדית
שיתוף ב print
הדפסה
שיתוף ב whatsapp
שיתוף בוואצאפ
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
share
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
נושאים קשורים
שיתוף ב print
הדפסה
שיתוף ב whatsapp
שיתוף בוואצאפ
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
share
שיתוף ב linkedin
LinkedIn