במעבר מסביבת הבית ומסגרות החיים השגרתיות (לימודים, תנועת נוער, חיי חברה) אל סביבת החיים במכינה נדרשים שינוי והסתגלות לא פשוטים. חלק מהנערים רגילים לפתרונות מסוימים ולהנגשה סביבתית שלא קיימת במכינות, כמו גם חשיפה לסביבה ולמצבים שמיעתיים חדשים ולא מוכרים, שאליהם הם נדרשים להסתגל.
בנוסף לכך, בשלב זה בחייהם של החניכים מתרחש תהליך של גיבוש הזהות האישית וכל אחד ניגש לתהליך זה עם מטען של רגשות בנוגע למגבלה בשמיעה ולקבלה עצמית של המוגבלות.
לאור זאת, להלן המלצות לתוכנית רב-שנתית לשילוב חניכים כבדי שמיעה וחירשים במכינות הקדם-צבאיות:
- לכל חניך יש להתאים סל פתרונות שונה, על סמך מאפייני הירידה בשמיעה, מידת קבלתו את הירידה בשמיעה, התפקוד השמיעתי והתמיכה הסביבתית שקיבל בעבר.
- יש להיות סבלניים לתגובות רגשיות (כעס, הכחשה, בושה), להציע ולאפשר את הפתרונות הקיימים – לא לכפות.
בשלב המיון והגיוס
- הנגשה של תהליך המיון אם הוא נעשה באמצעות שיחות טלפון יש להציע במציאת חלופות לכך. אם מתקיים ריאיון פנים אל פנים – הנגשה של סביבת הריאיון.
- אוריינטציה: לפני תחילת שנת הלימודים יש לאפשר, ככל הניתן, היכרות מוקדמת עם מסגרת המגורים ועם סביבות הלימודים וההתנסות השונות, זאת כדי לאפשר לחניך להיערך מראש מבחינת האסטרטגיות ואביזרי העזר המתאימים.
- בירור הצרכים התקשורתיים: הערכת צרכים – דרכי תקשורת, במה משתמש היום ומה עזר לו עד היום, למה זקוק עוד.
- בתחילת שנת הלימודים מומלץ לקיים שיעור המסביר על מוגבלות בשמיעה ועל הצרכים של החניך, אפשר גם לקיים פעילות חווייתית בנושא, שתסייע בהבנת החוויה האישית של החניך, או לצאת לפעילות חוץ בנושא (הזמנה לשקט – במוזיאון הילדים בחולון). כל זאת, בהתאם לרצונו של החניך.
- לערוך 'חוזה' בין החניך לחבריו ולסגל, המאפשר לסביבה לדעת לאתר מקרים של כשל שמיעתי ולטפל בהם בזמן אמת. אסטרטגיות לתקשורת מקנות כלים יעילים לכך.
- במהלך השנה מומלץ לבדוק את יעילות השימוש באביזרי עזר, מכשירי השמיעה ואסטרטגיות התקשורת, כדי לוודא שאלו אכן מקנים פתרונות יעילים ושימושיים.