דגשים להכנת מרחב הפעילות של החניך והתאמת תוכני הפעילות
בעת שילוב של חניך עם לקות ראייה או עיוורון במסגרת המכינה יש לתת את הדעת לסביבות שהייתו, לפעילותו ולאופי הפעילות שלו. ככל שהתאמת הסביבה והפעילות תהיה מדויקת ורגישה לצורכי החניך, כך תתחזק יכולת קליטתו ותפקודו העצמאי של החניך בהמשך.
שימו לב: הכנת סביבת הפעילות והחיים של החניך מתבססת על גישת ה"סיוע מקדם עצמאות" והעקרונות המרכזיים אשר הוצגו בפרק אשר עסק בכך במדריך זה.
המידע שלפניך מתייחס למספר סביבות פעילות בחיי המכינה, הדורשות התייחסות והתאמה:
התאמת הסביבה הפנימית – פעילויות פנים
מרחב המכינה הכולל כיתות לימוד, חדרי מגורים, חדר אוכל וחללי פעילות שונים:
סביבה המאופיינת בריבוי פריטים ועצמים אשר יכולים להקשות על תפקוד עצמאי, אך עם זאת בעזרת הקפדה על מספר דגשים ניתן להפוך סביבה זו לקלה ולנוחה. כדי לחזק את תפקודו העצמאי של החניך ואת השתלבותו בפעילות במרחבים סגורים (חדר מגורים, אולם) יש לתת את הדעת על מספר דגשים:
פעולה על פי עקרונות גישת "סיוע מקדם עצמאות" | הרחבה ודוגמאות |
1. קביעות בסביבה | • סביבת פעילות קבועה (חדר קבוע, אולם קבוע). • סידור קבוע של רהיטים בחדרים, כולל בחדרי המגורים. • מיקום קבוע של הציוד האישי, מיטה על פי נוחות החניך והעדפתו. • מיקום קבוע של ציוד מסייע, ציוד אישי או כל אביזר המשמש לשגרת החיים במכינה (פינת ציוד קבועה). • יידוע של כל הזזה או שינוי במיקומים בפעילות המכינה הן במרחב הציבורי והן במרחב האישי. • מיקום קבוע של חניכי המכינה מבלי לפגוע בפעילות. • מיקום קבוע של עזרי הכוונה ויזואליים (מיקום שילוט חדרים במקום קבוע, לוח הודעות). • התאמת חומרי הפעילות. • הכנת חומרים כתובים מותאמים ומונגשים. • חיזוק יכולת שילוב טכנולוגיה מסייעת בפעילות הקבוצה. |
2. תיווך מילולי | • בשיעור/מפגש שבו נעשה שימוש במצגת או בחומר כתוב, תקשור המידע בערוץ נוסף: הקראת התוכן בקול (למשל, הקראת שקף מצגת, כולל הסבר על תמונות משמעותיות). • ציוות חניך מלווה שיסייע לחניך שאינו רואה בקריאת החומרים הכתובים. • יש לשים לב כי בעת שיעור בכיתה סגורה אלטרנטיבה זו עשויה פחות להתאים ובכל מקרה יש לבצעה מתוך הסכמה ושיתוף פעולה של החניך עם לקות הראייה. והחניך הרואה. |
3. ניגודיות ושימוש בחושים מפצים | • סימון חדרים/חומרי הדרכה/שילוט המבוססים על עקרון הניגודיות. • שימוש בצבעים בעלי ניגודיות גבוהה במצגות ובחומרי הלימוד. • הדביקו מדבקה בהירה על רקע כהה (או להיפך) לסימון. (למשל: כפתור 'הפעל' בשלט, לחצן תאורה) • הדביקו מדבקה מחוספסת על כפתור 'הפעל' של מכשירים חשמליים שונים (מכונת צילום, מכונת כביסה, שלט). • שימוש בכלים בעלי גודל/צורה/מרקם שונים להבחנה ביניהם – למשל, כלי תבלינים בעלי צורות שונות וגדלים שונים. |
4. תאורה וסנוור | • הקפדה על תאורה תומכת/ממוקדת ולא מסנוורת או עמומה, הן בחדר המגורים והן בחדר הפעילות, שימוש בתריסים ווילונות לפי צורך. |
5. ניידות | • עזור או חזק את יכולת הליווי והניידות של החניך בהגעה ובהשתתפות בפעילות (הושבה, הובלה). • הצמד לחניך חבר מלווה על פי צורך. |
6. תקשורת | • הקפד על שיח מותאם מול החניך כחלק מהפעילות השוטפת. • זכור – חשוב לשתף ולחשוב ביחד עם החניך על הקלות או דגשים נוספים המתאימים לרמת תפקודו! |
התאמת הסביבה החיצונית – פעילויות חוץ
פעילויות אשר מתקיימות במרחב פתוח חיצוני מהוות אתגר לחניך עם לקות ראייה או עיוורון. חוסר היכולת לשלוט על ארגון ועיצוב הסביבה, שלא פעם משתנה, היעדר עקרונות מסייעים כמו קביעות או קונטרסט בעזרים הוויזואליים (שילוט, הכוונה), סנוור, חוסר נגישות, יחד עם קושי באוריינטציה של הצעיר, כל אלה מהווים אתגרים לתפקוד עצמאי ולתחושת הביטחון והמסוגלות. כדי לשלב את החניך בפעילות חוץ בצורה מרבית יש לתת את הדעת על מספר היבטים המבוססים על עקרונות הבסיס.
כמו כן, חשוב להבחין בין שני סוגי סביבות חיצוניות של פעילות:
- סביבה חיצונית שגרתית: מקומות שאליהם נדרש החניך לחזור מעת לעת, כמו מקום התנדבות בקהילה, סביבת וחצר המכינה, הדרך בין בית החניך והמכינה.
- סביבה חיצונית משתנה: מקומות שאליהם מגיע החניך באופן חד-פעמי, כמו טיולים ומסעות.
בכל מקרה: חשוב לקיים שיח פתוח וקשוב מול החניך באשר לאופי הפעילות ולחשוב ביחד על הדרכים לשילובו ודגשים לליוויו.
סוג פעילות חוץ | הרחבה ודוגמאות |
---|---|
1. פעילות חוץ שגרתית | בפעילות שגרתית בעלת מאפיינים קבועים יש מקום לחזק את יכולת הצעיר לשלוט ולהכיר את הסביבה ואת יכולת האוריינטציה האישית. בנוסף לכך, יש לנסות במידת האפשר לשלוט על הסביבה, לארגן ולהנגיש אותה בהתאם לעקרונות המרכזיים (קביעות, ניגודיות). • יש לבצע חשיבה מוקדמת (של הצוות ולאחר מכן אל מול החניך) על היתכנות הליכתו של החניך במסלול. אין להוציא חניך לקוי ראייה למסלול במידה והשתתפות מסכנת את החניך או שהיא עשויה להכניסו למצוקה חריגה. • יש לוודא האם במקום קיימת תאורה מספקת או קיים גורם מסנוור. • יש לבחון האם קיימים במקום הפעילות גורמים אשר יכולים להוות גורם מסכן – מכשולי גובה, מכשולי רצפה – מדרגות, חוסר אחידות טופוגרפית. • יש לדאוג לליווי החניך מספר פעמים, תוך שהוא לומד את הסביבה החדשה. • יש לשקול את הצורך בהצמדת חניך מלווה. |
2. התנדבות בקהילה | הפעילות בקהילה אשר מתקיימת במכינות היא פעילות בעלת מאפיינים מאוד דינמיים ותלוי במגוון מאפייני מקום ואוכלוסייה. כדי לאפשר לחניך לקיים את הפעילות בצורה משמעותית, מותאמת ועצמאית מומלץ להיערך במספר דרכים: • יש לבחון את מידת הנגישות של הדרך למקום הפעילות ושל מקום הפעילות עצמו. • יש לקיים חשיבה ושיח מול החניך לגבי אופי הפעילות, מידת התאמתה והאתגרים. • יש לבחון את הניידות בהגעה ובשהייה במקום ההתנדבות. • יש לקיים חשיבה לגבי אופי הפעילות – האם מחייבת שינוי. |
3. טיולים ופעילויות חיצוניות בעלות אופי אתגרי/לא שגרתי | השתתפות בטיול או בפעילות בעלת מאפיינים דומים כוללת היבטים של התמצאות וניידות, פעולות יום-יומיות נוספות ועוד. • יש לתת את הדעת וללמוד את מתווה הפעילות החיצונית – טופוגרפיה, מסלולי הליכה, מפגעים במסלול – שילוט, עצים, הבדלי גובה מדרגות, מדרכות. • מומלץ לעבור עם החניך על המסלול. • אם ניתן, יש לבצע סיור מקדים עם החניך, אם לא ניתן, יש לחזק את הניידות ולהצמיד מלווה. • אם הפעילות מתבצעת בלילה יש לבחון על רמת תפקודו עצמאי של החניך בחשיכה, במידת הצורך לחבר מלווה. • חשיבה על פעולות אשר יידרשו כחלק מהפעילות – בישול, לינה, מעורבות בהפעלות פיזיות. • קביעות – קיבעו מקום קבוע להנחת תיקים וציוד בעת חזרה מטיול. |
התאמת הסביבה החברתית
הממשקים החברתיים של החניך מחייבים התייחסות גם בסביבה פנימית (צוות המכינה, חניכים בני קבוצתו וחניכים אחרים במכינה) וסביבה חיצונית (ממשקים כמו במקרה של התנדבות בקהילה). ההשתלבות החברתית של החניך, צריכה להיעשות ברגישות ובהתחשבות. מעבר לכך, יש להקפיד על עיקרון של שקיפות – אין לדבר על לקותו של החניך ללא ידיעתו והסכמתו. כל פעולה יש לבצע בשקיפות מלאה, שתאפשר בניית אמון וגם פתיחות לקבלת סיוע.
מול סגל המכינה וקבוצת השווים מומלץ לבצע את הפעולות הבאות:
- היכרות עם מוגבלותו של החניך ומשמעויותיה התפקודיות. הטוב ביותר הוא אם החניך יציג עצמו ויספר על עצמו, לפחות מול קבוצת השווים הקרובה אליו. אין להעמיד חניך במצב של מבוכה. כל צעד כזה יכול להתבצע רק מתוך רצון אישי ושיתוף פעולה.
- היכרות של הסגל והחניכים עם העקרונות שתוארו במדריך זה.
- שיתוף חניכים בהכנת הסביבה הפיזית, כפי שתואר לעיל, תוך שהם חושבים יחד עם החניך עצמו על דרכים ורעיונות להקל עליו.