דגשים ועקרונות בעבודה עם חניכים עם אוטיזם
- הקפידו על מקום פעילות קבוע עד כמה שניתן ועל מבנה פעולה קבוע ומוכר. כדאי לכלול במערך הפעילות מעין טקס קבוע לפתיחת הפעולה ולסיומה (שיר פתיחה, שאלה קבועה, סבב מה נשמע וכד').
- לפני מתן הוראה כדאי לפנות לחניך בשמו ולומר באופן ברור אם אתה עומד לשאול אותו שאלה, להציע לו משימה או לבקש בקשה.
- מומלץ להשתמש בהוראות ישירות וברורות ולהיעזר בתמונות הממחישות את הנאמר.
- לקראת פעילות שמהווה שבירה של השגרה חשוב להכין את החניך היטב ולהסביר לפחות יום קודם בפירוט לקראת מה הולכים, מה יהיה שם, מה סדר היום, את מי נפגוש, היכן נעצור בדרך וכו'.
- חניך עם אוטיזם בתפקוד גבוה – אפשר לסייע לו וללמד אותו מה מותר ומה אסור, מתי מתאים לדבר, מהם החוקים וכו’. לחניך כזה יש יכולות קוגניטיביות גבוהות וכדאי לחשוב איך מאתגרים אותו ומשתפים אותו (למשל: שיהיה אחראי להכין דקה לפתיחה על נושא הפעולה, אחראי להביא משהו מהחדשות השבוע וכו').
דגשים ועקרונות בעבודה עם חניכים עם כבדות שמיעה
- הקפידו לשמור עם החניך על קשר עין ופנים גלויות (לא לכסות את הפה).
- הקפידו לשמור על תרבות דיון ודיבור ולוודא ששני חניכים לא ידברו במקביל.
- מומלץ לתאם מראש קוד מוסכם בין המדריך לחניך, למקרה שהחניך מרגיש שהולך לאיבוד או אינו מבין את הנאמר.
- שמירה על שגרת פעילות, שעות קבועות, מבנה מוכר וקבוע חשובים ונותנים ביטחון.
- מומלץ לשלב כתיבה ותמונות לצורך המחשה.
- אביזרי השמיעה למיניהם הם דבר יקר מאוד. לכן חשוב, בעיקר לקראת טיולים, לערוך תיאום ציפיות עם החניך: הימנעות ממלחמות מים או כל פעולה שעלולה לגרום נזק למכשיר, מקום לשמירה על המכשירים בלילה.
- לקראת טיולים חשוב גם לוודא מה החניך צריך: נקודת הטענה לבטריות למכשירים, תיווך של הנאמר באוטובוס, תמלול של פעילות הנעשית בשעת חשיכה ועוד.
- אחד המאפיינים של עזרי השמיעה הוא שאינם מצליחים לסנן רעשים. הילד שומע באותה עוצמה את קולות הדוברים בחדר, קולות אחרים בחדר (כיסא חורק, צלופן שנע ברוח, מנורת פלורוסנט מזמזמת וכו’) וקולות מחוץ לחדר (חניכים מרעישים, מכוניות וכו’). מצב זה מקשה על הריכוז לאורך זמן. חשוב לצמצם עד כמה שאפשר את רעשי הרקע באמצעות הקפדה על שקט, בידוד קולות מחוץ לחדר ותחזוקה של החדר בהתאם לצורך.
דגשים ועקרונות בעבודה עם חניכים עם מוגבלות בראייה
- הקפידו ככל האפשר לשמור על חדר פעילות קבוע ועל מיקום קבוע של הריהוט בחדר.
- יש להבטיח שמקומות הפעילות יהיו נקיים מחפצים חדים או מחפצים שניתן להיתקל בהם.
- יש לזהות מקומות מסוכנים (כמו מדרגות, רצפות חלקות, דלתות פתוחות למחצה) ולסמן אותם בסימנים הניתנים לזיהוי על ידי החניך עם ליקוי הראייה, כגון צבעי הכתום והצהוב.
- מומלץ להשתמש בשטיחים או במזרונים מרופדים (נשענים על הקיר) לתיחום גבולות אזורי פעילות בה יש תנועה רבה אשר עשויה להיות מכשול עבור הצעיר. חשוב לשמור על סימן אחיד ולא משתנה מפעילות לפעילות.
- יש לפעול באזורים מוארים היטב.
- מומלץ להרבות בהסברים מילוליים להוראות, כולל חלופות להדגמה)לדוגמה: לתת לחניך למשש את החבל, אשר המדריך מציג את החבל לקבוצה).
- יש לאפשר לחניך עם ליקוי ראייה היכרות עם מקום הפעילות וגבולותיה לפני הפעילות (בעיקר כשמדובר במקום חדש.)
- יש להיעזר בהנחיה ידנית, החזקה בכף יד, בכתף או במותניים בהתאם לצורך. תוך כדי הנחיה יש להקפיד על כבוד החניך ולא לאלץ אותו לאחיזה מיותרת.
- אם המדריך משתמש במידע כתוב יש לכתוב בגדול ובאופן שהניגוד יהיה בולט(שחור על לבן או צהוב, קו עבה).
- לפני מסירת כדור או ציוד אחר יש להתריע על כך בקול.
דגשים ועקרונות בעבודה עם חניכים עם מוגבלות מוטורית
- מומלץ וחשוב לקבל מידע מוקדם על החניך: כיצד מתנייד, איזו עזרה צריך, באילו תחומים הוא עצמאי.
- יש לקחת בחשבון התאמה של חדר הפעילות ושל כל הפעילויות במכינה.
- אם יש צורך בהנגשה יש לפנות למנהלת התכנית- אפרת אהרוני.
- טיולים ומפעלים מיוחדים- יש לתכנן ולהתכונן מראש בהתאם להתאמות הנדרשות.
לקות רב מימדית
הלקות מאפיינת חניכים בעלי אינטליגנציה גבולית עם קשיים נלווים בתחומים שונים. קשים אפשריים:
- לקות בקשב או בריכוז (יכול להתבטא בחוסר ריכוז ובהתנתקויות או בהתנהגות היפראקטיבית(.
- לקות בתחום השפתי.
- לקות בתפיסה חזותית או בתפיסה שמיעתית.
- קושי בהתמצאות במרחב ובזמן.
- לקות בזיכרון לטווח קצר או ארוך.
- קושי בארגון זמן.
- היעדר אסטרטגיות למידה.
- אימפולסיביות, אי-שקט.
- קשיי ארגון ותכנון.
עקב כישלונות חוזרים ותחושת חוסר אונים עלולים להופיע גם קשיים רגשיים, דימוי עצמי נמוך וחרדות.
לחניכים עם לקות למידה רב-בעייתית יש קושי ביצירת קשרים חברתיים והם חווים לרוב בדידות ודחייה חברתית.
דגשים ועקרונות בעבודה עם חניכים עם לקות למידה רב-בעייתית
- הקפידו ככל האפשר לשמור על שגרה קבועה: מקום פעילות קבוע, שעות קבועות, מבנה פעילות קבוע.
- מומלץ לקבוע סימן מוסכם בין החניך למדריך, שיסומן כאשר החניך מרגיש שצריך תיווך נוסף או שאינו מבין.
- את הפעילות כדאי לקיים בחדר עם כמה שפחות גירויים (על הקירות, על התקרה, על הרצפה, בריהוט וכו').
- לקראת פעילות שוברת שגרה יש לשבת עם החניך באופן מסודר ושקט ולהכין אותו לפעילות – מרגע היציאה מהמכינה ועד לחזרה (למשל: מה צריך להביא, איך מגיעים, מהלך הפעילות עצמה, מקומות עצירה לשירותים וכו’).
- משימות מומלץ לחלק לשלבים ולומר אותן בצורה פשוטה, ישירה וברורה.
- במהלך הסברים יש להשתמש ככל שניתן בהמחשות (למשל תמונות) כאמצעי עזר.
- כדאי לחזור כמה פעמים ובמילים שונות על עיקרי הדברים.
- קטע קריאה – עדיף שיוקרא בקול ברור ע”י אחד המדריכים.
- לפני מתן הוראה כדאי לפנות לחניך בשמו ולומר באופן ברור אם אתה עומד לשאול אותו שאלה, להציע לו משימה או לבקש בקשה.
- במהלך הפעולה מומלץ לשלב משימות פשוטות בזוגות או בשלשות. עדיף על פני משחק עם הרבה משתתפים.
דגשים ועקרונות בעבודה עם חניכים עם מוגבלות נפשית
מגוון הביטויים של הפרעות הנפש מקשה על המלצה על דגשים אחידים, את הדגשים חשוב לברר מול החניך, ההורים או הגורמים המטפלים. עם זאת יש כמה עקרונות משותפים:
- הקפידו להמשיך ולהתייחס לחניך כאל כל אחד אחר במסגרת.
- מומלץ לעקוב ולבדוק את התכנית האישית על מנת לקבל הנחיות מתאימות בנוגע לרגישויות מיוחדות, להתנהגויות הדורשות תגובה או לדיווח ולהתאמות הנדרשות.
- חשוב לספק לחניך סביבה מכילה, תומכת ולא שיפוטית.
- היו גמישים בנוגע לצרכים המשתנים של החניך .