אסטרטגיות הפעולה בשילוב אנשים עם לקות שמיעה כוללות התייחסות לחניך והתייחסות לסביבתו, כמפורט:
קשר ישיר עם החניך
- התייחסות בכבוד, לא לדבר "מעל לראש".
- דיבור רגיל, לא באופן מוגזם, אלא מותאם.
- גילוי סובלנות לתגובות רגשיות (כעס, הכחשה, בושה).
- הצעת פתרונות קיימים ויישומם ללא כפייה.
- תיאום ציפיות לגבי מידת המעורבות הנדרשת בתיווך לסביבה.
- הערכת צרכים לגבי דרכי תקשורת: במה האדם משתמש היום ומה עזר לו עד היום, למה הוא זקוק.
קשר עם הסביבה
- תיווך הסביבה המיידית.
- תיווך לגורמים מקצועיים בסביבה, כגון: תמיכה רגשית, גורמי טיפול.
- הפנייה לגורמים מקצועיים בקהילה: עמותת "בקול", רופא א.א.ג, קלינאי תקשורת.
- העצמה וסנגור עצמי: תמיכה וליווי, הדרכות, סדנאות, קבוצות תמיכה.
- התאמת דרכי התקשורת, היכרות עם אסטרטגיות תקשורת והתאמות בסביבה.
- הכרת אמצעי נגישות ווידוא שהסביבה נגישה.
מעגל תקשורת ותפקוד שמיעתי
מעגל התקשורת של האדם כולל: דובר, מאזין, מסר וסביבה. יש להיות מודעים להשפעתם על טיב התפקוד התקשורתי ויש לזכור, כי ניתן לשפר את התקשורת של כל אחד מהם.
אסטרטגיות תקשורת למאזין
- מודעות לקושי, הן בהבנת הדיבור ועוד יותר כאשר קיים רקע רועש.
- בחירת מיקום אידיאלי לשיחה, שבו אין רעשי רקע, הטלוויזיה אינה פועלת ואם יש צורך החלונות סגורים.
- שימוש בטכנולוגיות ובאביזרי עזר בהתאם לצורך.
אסטרטגיות תקשורת לדובר
- סימון בעת תחילת השיחה: קריאה בשם.
- דיבור ברור, איטי ומובחן, אך עדיין טבעי.
- תקשורת פנים מול פנים.
- סימונים בשיחה: להדגיש מעברי נושאים.
- שמירה על תורות בשיח.
- האטת קצב השיחה.
- לא להסתיר את הפה.
- תשומת-לב לפני המאזין.
אסטרטגיות תקשורת לסביבה
- חלונות סגורים.
- ריהוט בחדר: שטיח, וילונות, תמונות.
- מזגן מפוצל.
- תאורה: מול פני הדובר ולא מסנוורת.
אסטרטגיות תקשורת למסר
- חזרה על הדברים.
- ניסוח מחדש.
- הרחבה והוספת מידע.
- אישור הבנה – בקשת חזרה על נתונים חשובים.
- שימוש בתקשורת תומכת: תנועות ידיים וכתיבה.